Raw Air Stars

Raw Air stars omfatter aldersgruppen 6-12 år.

For de yngste skal det være mye variert aktivitet, mye hopping og mye moro. Hele opplegget baseres på Skiforbundets Utviklingsmodell SUM: https://sway.office.com/7HNDNUi_P_oII7Jb

SUM-modellen er baser på allsidighet, bevegelsesglede, utfordringer og mestring.

Nedenfor finner du en generell beskrivelse av prinsippene for hva som er viktig i økter for de forskjellige aldersgruppene. De spesifikke aktivitetene og mer informasjon om god og riktig trening finner du i SUM-modellen. Du kan finne på øvelser selv og du kan også finne de i aktivitetsbanken:

Det viktigste er at du som trener forstår prinsippene bak treningen og ikke nødvendigvis at du bruker de øvelsene som er beskrevet i aktivitetsbanken. Det er og viktig å ta med seg de pedagogiske tipsene på hvert nivå og være klar over at barn lærer i forskjellig tempo. Differensiering er viktig i øvelsesutvalget.

Raw Air Stars pedagogikk: Erfare - Utvikle – Mestre – Utfordre

Kilde: https://umbraco.teamdanmark.dk/media/1667/atk-20_low.pdf?

Teksten her beskriver noe av fundamentet i læring og utvikling, og hele dokumentet kan leses ved å klikke på lenken over.

Læring finner sted på alle tidspunkter og alle steder. Kjennetegnet ved læring er at det skjer en tilegnelsesprosess. Som trener lærer man strengt tatt ikke utøvere noen ting. Treneren hjelper utøveren å lære seg selv det som skal læres, men det forutsetter at treneren legger til rette for et godt læringsmiljø.

Et godt læringsmiljø kjennetegnes ved at det er plass og rom til inspirasjon, til å dele kunnskap, vise ferdigheter, gi og motta annerkjennelse og vise respekt.

Vi kan erstatte trenerbegrepet med læringsledelse. Altså at den som skal undervise leder en læringsprosess.

Fire faktorer for å lykkes som læringsleder:

- Klare spilleregler

- Lydhør styring

- Progresjon

- Den profesjonelle voksne

Treneren som læringsleder skal åpne nye perspektiver og være nysgjerrig både på egne og utøverens vegne. Læring i sport handler om å lære og utføre hensiktsmessige handlinger, og det forutsetter øvelse gjennom praksis og uvikling av kroppslig kompetanse og ferdigheter.

Det kan isteden for biologisk alder være hensiktsmessig å dele inn aldersrelaterte handleformer i:

- Før pubertet

- Under pubertet

- Etter pubertet

I Raw Air akademiet fokuserer vi mest på de to første gruppene, og husk at det er forskjell på hvordan gutter og jenter utvikler seg i puberteten og at treningen på tilrettelegges etter dette.

Anbefalinger til instruktør/treners aldersrelaterte handleformer

Før puberteten

Under puberteten

Etter puberteten

• Bedømme og evaluere

- Coach

• Bedømme og evaluere

- Coach

- Veileder og rådgiver

- Leder

- Mesterlærer

Mer om dette finner du her under avsnittet Sportspedagogikk s. 224 – 261:

Raw Air Stars Nivå 1 (Ferdighetsnivå 6-10 år/ nybegynnernivå uansett alder)

På dette nivået er fokuset på variasjon og allsidig trening. Dette gjelder både på barmark og på ski. Det ideelle er å drive med flere idretter, og en fin aktivitet er turn. Turn legger grunnlaget for å beherske de fleste idretter. I denne alderen er det meget viktig å lære seg de grunnleggende bevegelsene og det er viktig at barna får finne ut ting selv uten for mye instruksjon. Barn lærer i forskjellig tempo og er flinke til å finne sine egne utfordringer.

Innhold barmarkstrening

• Koordinasjon og hurtighet
  • I barne- og ungdomsårene bør hurtighet utvikles ved hjelp av en variert bevegelseserfaring som foregår i ulike miljøer som terreng, sal, vann, snø og is. Lekaktiviteter som soldat og røver, hauk og due, fuglene er sultne, hinderløyper og ulike stafettformer er eksempler på gode aktiviteter. Slik spensttrening er lekpreget, morsom, sosial og stimulerer koordinative egenskaper som rytme, balanse og tilpasset kraftinnsats.
  • Barn hopper opp og ned fra steiner, klatrer i trærne, løfter hverandre, kaster steiner og driver med ulike ballspill. Aktiviteter som blir brukt i den organiserte idretten bør bygge videre på den uorganiserte leken. Det vil si at valg av øvelser bør være lekpreget, og ikke ha et systematisk preg som er tilfelle for konkurranseutøvere som trener styrke. Unngå styrketrening med faste øvelser, repetisjoner og bruk av stor ytre belastning. Slik trening
  • Teknikk og spenst
    • I barneårene bør treningen hovedsakelig bestå av et variert utvalg av lekbetonte hoppøvelser. Strikkhopping, hoppetau leker, paradishopping, spenstløyper og hoppeleker er aktiviteter som egner seg for barn. Slik spensttrening er lekpreget, morsom, sosial og stimulerer koordinative egenskaper som rytme, balanse og tilpasset kraftinnsats.
  • Styrke og spenst

virker negativt inn på barns motivasjon for videre trening, og stor ytre belastning kan føre til skader i skjelettet.

• Eksplosiv styrke trenes med et variert øvelsesutvalg som hopp generelt med parallelle bein, hekkehopp, trappehopp etc.
  • Bevegelighet
    • Bevegelighet er en del av basistreningsprogrammet, og du kan finne tips på Olympiatoppen sine sider her:

Kilde: https://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ungeutovere/maanedens_tips/media3810.media

Innhold trening snø

• Bli kjent med utstyret og klare å få på og av skiene selv
  • Bruke utstyret utenfor hopp bakken først
  • Lær barna grunnleggende skiteknikk der det viktigste er bøyde bein
  • Lær barna å falle
  • Leik på ski, både med hoppski og andre typer ski
  • Sving venstre
  • Sving høyre
  • Ploge
  • Bruk av ulike typer ski
  • Balanseutfordringer på ulike typer ski.

Tips: https://aktivitetskassen.no/hopptilvenning/

Pedagogiske tips – se også om det pedagogiske grunnlaget for aktiviteten i Raw Air akademiet

• Se ALLE utøvere i hver økt
  • High five, oppmuntringer og utfordringer er noe barna liker.
  • Ikke instruer, men la barna få prøve seg selv.
  • Oppmuntre barna til å selv foreslå hva de vil lære seg
  • Barn lærer i forskjellig tempo
  • Færrest mulig ord

Evaluering med utøver etter endt sesong:

• Dette er forslag til hva utøveren skal kunne etter endt sesong. Her er det viktig at trener og utøver sammen finner utfordringer de kan jobbe med under sesongen, og sammen kan de sette ned punkter til hva utøver kan etter sesong.

Jeg kan

Jeg kan navnene på de beste norske dame- og herrehopperne

Jeg kan ploge på sletta

Jeg kan svinge til høyre på sletta

Jeg kan svinge til venstre på sletta

Raw Air Stars Nivå 2 (Ferdighetsnivå 9-12 år)

På dette nivået er fokuset fortsatt på variasjon og allsidig trening, og innholdet ligner på nivået under. Fra 9-12 års alder utvikler man de generelle grunnleggende bevegelsesferdighetene til å bli bevegelsesferdigheter i forhold til forskjellige idretter. Denne fasen blir kalt for den "motoriske gullalder",

og spesielt utviklingen av teknikk bør man ha fokus på i denne perioden, men også den generelle bevegelighet er viktig å utvikle i denne fasen. Det er fortsatt viktig å drive med mange aktiviteter/idretter, og det bør være mer vekt på trening enn konkurranse. I denne fasen er det mange som starter å spesialisere seg fordi de kanskje registrerer at de mestrer noen idretter bedre enn andre. I de aller fleste idretter bør dette unngås.

Det er viktig å utvide øvelsesutvalget slik at treningen ikke blir for rutinepreget. Koordinasjon er å gjøre det vi ikke kan. Dette gjelder både på barmark og på ski. Det er fortsatt ideelt å drive med flere. I denne alderen er det viktig å fortsette å utfordre barna i utviklingen av grunnleggende bevegelsene. Instruksjonen bør fortsatt være basert på at barna selv kan utforske mulighetenen med en passende tilrettelegging. Barn lærer i forskjellig tempo og er flinke til å finne sine egne utfordringer.

Skiforbundets Utviklingsmodell SUM: https://sway.office.com/7HNDNUi_P_oII7Jb

Innhold barmarkstrening

Variasjon er stikkordet og et variert øvelsesutvalg er viktig for trivsel og moro på treningen. Husk å ha øvelser på forskjellige nivåer som har passende utfordringer for alle i gruppa. Mestringsfølelse gir lyst til å fortsette treningen.

• Koordinasjon og hurtighet
  • Tren idrettens posisjoner og bevegelser med stor variasjon
  • Hovedhensikten med spensttreningen er å trene inn en hensiktsmessig teknikk, utvikle muskulaturens evne til å utvikle stor kraft raskt og ikke minst skape ett grunnlag for mer intensiv og spesifikk spensttrening i voksen alder. Erfaring fra friidrett viser at barn og unge som har drevet lite spensttrening i ung alder raskt får belastningsskader når de starter med spensttrening i 15 til 17 års alderen. Slike skader oppstår langt sjeldnere hos utøvere som har et solid og variert grunnlag med spensttrening fra 10 til 14 års alderen.
  •  Spensttrening kan i stor grad ansees som teknikktrening. Skihoppere og høydehoppere klarer maksimalt å gjennomføre 20-30 ski- og høydehopp per uke. Dette er ikke nok spesifikk teknikktrening når målet er å nå et høyt ferdighetsnivå. For å utvikle teknikken ytterligere gjennomfører utøverne ukentlig hundrevis av spensthopp som likner på konkurranseøvelsen (imitasjonsøvelser).
  • For å utvikle en god satsteknikk i idretter som stiller krav til å hoppe langt eller høyt vil vi anbefale å lære inn riktig satsteknikk i utvalgte spesifikke spenstøvelser i ung alder. Dette er viktig teknisk trening som gjør utøverne i stand til å nå et høyt teknisk ferdighetsnivå.
  • Selv om teknikkinnlæring er viktige i noen idretter vil en for de fleste idretter før 16-års alder anbefale å bruke treningstiden på annen type tekniske og fysisk trening.
  • Bruk hinderløyper, eller lekaktiviteter som hund og hare for å utvikle styrken i barneårene.
  • I slutten av barneårene og i starten av ungdomsalder bør en bruke øvelser hvor en bruker egen kropp som belastning, partnerøvelser og øvelser med medisinball. Trening med medisinball har erfaringsmessig vist seg å gi gode forutsetninger for senere styrketrening med vekter. Medisinballtrening utvikler utøverens evne til å puste riktig, stabilisere i buk og rygg, holde ryggen naturlig rett og bremse bevegelser med muskelkraft ved løft av ytre gjenstander.
  • Utøvere som har vært igjennom en progresjon med medisinballtrening slipper å bruke så mye tid til teknikktrening på et senere stadium. Dette gjelder spesielt i forbindelse med styrketrening med stor ytre belastning i øvelser som knebøy, frivending, rykk og markløft
  • Teknikk og spenst
  • Styrke og spenst
  • Bevegelighet/ Basistrening
    • Bevegelighet er en del av basistreningsprogrammet. Basistrening er en forutsetning for en skadefri idrettshverdag for unge utøvere. Du kan finne tips på Olympiatoppen sine sider her:

• Kosthold
    • Et sunt og variert kosthold er viktig både for de daglige aktivitetene som fritid og skole, så vel som for idrettsaktiviteten.
    • For å lykkes innen idrett og for å ha glede av treningen er det viktig å koble sammen alle aspektene som gjør at idrettsutøveren kan prestere under trening og konkurranse.
    • Fysisk trening legger grunnlaget, men kosthold, væsketilførsel og psykiske aspekter som mestringsfølelse og glede er alle viktige elementer for å få barn og unge til å lykkes og glede seg over idretten sin.
    • Kilde: https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/idrettsernaering/undervisningsopplegg/page1298.html

Innhold trening snø

I tillegg til hopping i hoppbakke er det viktig å legge inn variert skitrening. Dette kan gjøres i oppvarmingen. Ta også med noen av elementene videre i hoppbakken. Gjør også leken til et element i hopptreningen slik at den ikke blir statisk.

• Oppvarming til økta med variert skiaktivitet som inneholder viktige elementer å mestre
    • Ploging og svinging til begge sider
    • Variere kjørestilling
    • Kjøre på ett bein – varier mellom begge bein
    • Øve nedslag med både høyre og venstre bein foran
    • Forskjellige balanseøvelser

• Se ALLE utøvere i hver økt
  • Bestem på forhånd hva barnet vil øve på i økta
  • La barna få prøve å løse utfordringen selv og vent gjerne til det ber om hjelp
  • High five og muntre tilrop virker bra!
  • Barn lærer i forskjellig tempo
  • Færrest mulig ord i instruksjonen

Lenker:

Evaluering med utøver etter endt sesong:

Jeg kan:

Jeg kan navnene på de beste dame- og herrehopperne i verden

Jeg kan ta nedslag med både høyre og venstre bein fremst

Jeg kan hoppe fra en variert sittestilling

Jeg kan å finne ting jeg vil lære meg selv

Jeg kan noe om hvordan andre hoppere gjør det

Raw Air Ungdom

Dette ligger for tiden nede, men det er noe vi ønsker å ta tak i.

Raw Air Jenter

Dette ligger for tiden nede, men det er noe vi ønsker å ta tak i.

Raw Air Stars hopprenn

I LO Raw Air Hopprenn oppfordrer vi til å lage renn som gir mye skiaktivitet. Nedefor har du forslag til hopprenn og lagkonkurranse. Du kan gjerne måle i desimeter eller centimeter i de minste bakkene, eller kalle desimeter i de minste bakkene for «meter». Målet er å lage show rundt dette med løpernavn og lengde over speakeranlegget, og du trenger å måle opp bakkene, en lengdemåler for hver bakke og foreldrene skriver lengdene til sin utøver.

Renn 1

Hvor mange meter hopper du på en time

Renn 2

Klarer du å hoppe flere meter enn forrige gang på en time

Renn 3

Hopper du enda flere meter enn forrige på en time

Renn 4

Hvor mange meter hopper du i dag og hvor mange meter hoppet du til sammen i år. Du får sluttsummen på en plakett.

Lagkonkurranse

3 hoppere på hvert lag.

Hopperne på laget kan hoppe i hvilken som helst bakke de vil. Sett sammen lag med hoppere i forskjellige bakker. Det gir samhold og glede.

Konkurransen foregår på følgende måte.

1. Første hopp til hver hopper teller som utgangslengde.
  2. Neste hopp til samme løper går ut på å hoppe like langt som første hopp.
  3. Dersom det hoppes like langt andre hopp så får hopperen 100 poeng.
  4.  Lag en tabell ved avvik fra første hopplengden. Eks 2 meter i +/- er 5 poeng i trekk.
  5. Laget med flest poeng vinner!