Populært webinar om fluorforbudet

Mer enn 330 deltagere var på plass digitalt da Hedmark Skikrets og Norges Skiforbund nylig inviterte til webinar med fluorforbudet som tema.

Stein Olav Snesrud, fluorfri koordinator i NSF, var kveldens gjest og informerte om praktiske konsekvenser av forbudet. Det kom opp et stort antall spørsmål i løpet av webinaret, og det er tydelig at denne saken opptar mange.

Norge har allerede noen års fartstid med fluorforbud for alle under 16 år i langrenn og vi vet at forbudet i veldig stor grad er innarbeidet og akseptert i denne gruppa. Etter noen års prøving og feiling er nå FIS klar for å innføre og håndheve forbudet også på junior- og seniornivå. Et totalforbud er derfor en realitet fra første konkurranse i vinter.

Stein Olav uttrykt innledningsvis en tilfredshet over at fluorproduktene nå forsvinner, med de fordeler det har for miljøet og helsa til de som smører ski. Samtidig medfører dette en stor omveltning for mange, men endringer betyr også muligheter, -i denne sammenheng muligheter for å lære noe nytt!

Hva må vi gjøre i forberedelsene til ny fluorfri sesong?

Stein Olav listet kort opp noen tiltak som må gjennomføres for å være trygg på å ha «rene» ski:

1. Kvitt deg med alt av gamle fluorprodukter, -da slipper du å være redd for at du blander inn noe gammelt og forurenset i arbeidet ditt i smørebua.
  2. Vask ned utstyr som er brukt i «fluoreksponert» miljø: F.eks: smøreboder, arbeidsredskaper, skiposer, skiholdere etc.
    1. Vær ekstra nøye med børster, disse kan også renses, og vaskes, men da må dette gjøres grundig. Vaske med rensevæske, tørke, blåse rent med trykkluft/støvsuge, gjerne i flere omganger.
  3. Skipar som har vært behandlet med fluor:
    1. Rens skiene med «fluorcleaner» (Gni gjerne Væske «ned» i sålen med fin stålbørste)
    2. Tørk av
    3. Legg fluorfri glider
    4. Sikle/børste
    5. Gjenta a til e en gang til.
    6. Ski som har hatt fluor under seg vil etter dette være rene eller ha veldig lave verdier, men det er viktig å bruke skiene og gjenta denne prosessen minst to ganger til inn mot sesongen på ski som har hatt mye fluor på seg.
  4. Nye ski/nyslipte ski skal være fluorfrie, men det anbefales likevel at man renser og legger fluorfri glider som en del av grunnpreppen for å sikre at de er fluorfrie.

Renseprosedyren er den samme uansett om det er langrenn, hopp, alpinski eller snøbrett.

Testing/Kontroller:

Det finnes nå testapparater i Norge, og det vil bli tester i vinter. Foreløpig er det ikke klart hvor og når dette blir, og det vil heller ikke bli annonsert i forkant.

Prosedyrene for testing er fortsatt under utvikling, men det som er klart er at det vil lagt opp til testing både før start og etter målgang. Det vil bli prosedyrer hvor skiene må leveres inn et antall minutter før start, og de vil deretter ikke være tilgjengelig for andre enn løperen selv fram til start. Det vil ikke være mulig å smøre eller bytte ski etter at de innlevert.

Dersom det påvises fluor (over grenseverdi) før start vil løper få startnekt. Dersom det påvises

fluor (over grenseverdi) etter målgang blir løper disket.

Kontrollprosedyrene før start vil gjennomføres slik at alle løpere som starter i samme klasse vil få like forutsetninger.

Stein Olav er trygg på at maskinene nå er pålitelige og at det ikke vil være fare for feilmålinger og feilaktige påvisninger av fluor.

Det vil bli mulig å kontrollere skiene før sesongstart. NSF vil arrangere enkelte «pop-ups» før sesongstart på utvalgte steder, hvor det vil bli mulig å kontrollere skiene sine. Dette ble gjennomført i Tromsø 19.10, hvor mange ble beroliget med at skiene var fluorfrie etter at de hadde gjort jobben etter oppskriften. Det vil bli tilsvarende arrangement på Lillehammer Swix, 31. oktober, Snø/Lørenskog 1 november og i Trondheim 7. november. I tillegg vil man i samarbeid med Swix ha tilgjengelig utstyr for kontroll på større skirenn, inkludert «åpningsuka i langrenn» på Beitostølen.

Fair play og gode verdier er fortsatt viktige stikkord for å innføre et smidig fluorfritt skimiljø. En løper med uvanlig gode ski har ikke nødvendigvis smurt med fluor – vi må unngå å mistenke hverandre😊

Det vil bli veldig snart også bli produsert en podcast i samarbeid med Swix som tar utgangspunkt i samme problemstillinger som er nevnt her, i tillegg til at de spørsmålene som ble stilt i webinaret vil bli diskutert og besvart.

Her finner du link til aktuelle saker om fluorforbudet:

En fluorfri virksomhet (skiforbundet.no)

Renseprosessen for fluorfrie ski (skiforbundet.no)

testing-nasjonale-renn.pdf (skiforbundet.no)

HMS og skismøring (skiforbundet.no)