Mette hilser til skifolket! Se fremover, det vil gå bra!

Hei skivenner!

Rart å tenke på hvordan et lite virus kan slå ut en hel verden på den måten Corona har gjort. La oss håpe vi ikke opplever det igjen.

Alt er rammet, og det er mange som har fått hverdagen snudd opp ned. Da er det kanskje viktigere enn noen gang at vi har noe hyggelig å gjøre, som for eksempel å være sammen med gode venner – blant annet på trening.

Idretten er viktig for mange på flere måter – så det er godt at det åpnes for gode muligheter til å gjøre noe sammen igjen – trening har jo vært mulig hele tiden, men enda bedre er det å kunne være sammen med noen om det.

Viruset kom på mest mulig ugunstig tidspunkt for oss som er glad i skisporten – mye ble avlyst, sesongen fikk en alt for brå slutt, og i tillegg treffer ikke krisepakka med muligheter for økonomisk hjelp den situasjonen skiklubbene har kommet opp i.

Det jobbes hardt med dette fra NSF og vi må bare håpe at kulturministeren og politikerne ser dette og endrer på muligheten for å søke om kompensasjon slik at også skiklubbene og Norges skiforbund får mulighet til å rette opp et økonomisk tap i alle fall.

For Norges skiforbund ble dette kritisk, og det måtte gjøres tiltak. Dessverre førte det til permitteringer av mange ansatte i NSF, og det gjaldt også administrasjonssjefene i kretsene. Vi måtte også permittere vår adm sekretær. Nå har det vært jobbet internt,
og gudskjelov er nå situasjonen slik at vi har fått tilbake våre administrative ressurser i en liten stilling i alle fall. Det er vi glade for, og håper at dere ute i klubbene har klart dere gjennom denne perioden. Nå er det fokus på å bistå med idrettsregistreringen,
sørge for orden i økonomien og yte service til klubbene og andre som trenger det innenfor den rammen med ressurser vi har. Vi takker for forståelsen for redusert servicetilbud en periode, men vi er på vei tilbake til mere normal hverdag.
Målet er at etter ferien er vi oppe igjen som normalt.

Så er det aktiviteten – nå er det åpnet for også å kunne trene sammen, innenfor kontrollerte rammer. Det gleder meg å se at dere finner gode løsninger og holder treningshverdagen og klubbhverdagen i gang på mange fine måter.
Skisesongen 20/21 nærmer seg og la oss håpe at det som skjer nå gir nye muligheter å gjøre mye på – både med hensyn til trening, arrangementer, dugnader – rett og slett tenke nytt og være kreativ – se muligheter og ikke begrensninger i dette.

Hedmark skikrets har gjennom disse ukene hatt et stort fokus på å gi dere alle muligheten til påfyll av kunnskap og kompetanse og vi ønsker å lære av de beste. Dette er satt i system ved webinarer i regi av Håkon Olsrud Grønsveen og Avle Chr Bjørn.
De har klart å få med mange spennende og dyktige ressurser som har delt sin kunnskap med oss, og det er gøy å se at så mange av dere har brukt en time på tirsdagskveldene for å være med på dette. Vi skal fortsette med det, fordi vi mener at det har stor verdi.
Så håper vi selvfølgelig at flest mulig tar med seg kunnskapen og bruker den i sin egen hverdag for skisporten, og i verv og funksjoner innen skifamilien.

Neste webinar er allerede 19.mai kl 19. Meld deg på!!

Det er ellers veldig gledelig å se at flere av våre utøvere har tatt et steg opp og skal representere både på juniorlandslag og regionlag. Det viser at langsiktig godt arbeid funker bra. Vi er stolte og heier på gode prestasjoner og høye mål.
Skisporten skal ha plass til alle – både de som vil bli best og de som vil være med for at det er gøy.

Hvis verden hadde vært normal ville vi i disse dager avholdt vårmøte, planlagt samlinger, startet med samlinger og gjort det som vi pleier å gjøre. Nå blir det annerledes -  vårmøte avholdes grenvis, samlinger planlegges, men foreløpig vet vi ikke helt hvordan det gjennomføres.

Nærmere info kommer – det vi vet er jo at det kommer snø også til vinteren – så får vi se hva vi får lov til og hvilke muligheter vi får.

Så folkens – dette skal vi klare. Best sammen – på avstand – og vi skal få med oss mange gode og glade skiløpere også neste sesong. Vær smarte, gjør noe nytt og skap gode arenaer for barn, unge og vokse, så blir skisporten et godt og foretrukket alternativ for aktivitet og gode, trygge sosiale rammer.

Det nærmer seg 17. mai og også den blir i år helt annerledes. Det som ikke er forandret er at vi kan være stolte av at vi bor her vi bor,  i et land som har masse muligheter og som gjør det de kan for å hjelpe til i en vanskelig situasjon.

Ønsker alle en fin 17. mai – ta vare på hverandre, hold avstand, vær aktiv, vaske henda og hold deg frisk.

Skihilsen fra Mette, Ingrid og Jan Olav