En flott gjeng med tillitsvalgte i HSK var samlet i helga.

Vi ser tilbake på ei fin samling med mye engasjement!

Hei skivenner😊

I helgen hadde vi en samling for tillitsvalgte i skikretsen, og med godt oppmøte, flotte rammer på Hotell Norge Høsbjør og med masse godt innhold var det duket for kompetansepåfyll, sosialt samvær og god planlegging av sesongen 2019/20.

Vi hadde besøk av Ingunn Fossmellem fra Magnor IL som på en ærlig og motiverende måte ga oss et innblikk i SUM i praksis gjennom egne erfaringer fra arbeid i klubb – både som trener, forelder, skientusiast og ildsjel.

Dette ga masse motivasjon,  inspirasjon og tips til hva vi kan gjøre – både i skikrets og egen klubb.

For å kort oppsummere det som ble sagt vil jeg si at miljø, glede, snø, kompetanse,  utvikling og verdier er viktige elementer for å lykkes med arbeidet for å øke rekruttering, hindre frafall og gi folk glede av skiidretten livet ut – akkurat som målet med SUM er.

En viktig reminder er at ikke alle foreldre har gått på ski selv – og da er det mye som må læres for at skifamilien skal være den beste familien og tilhøre.

Fredag kveld hadde vi god middag og Ingrid hadde ordnet med litt hjernetrim som krevde både kunnskap og samarbeid. Vi fikk kåret et verdig vinnerlag.. men undertegnede må innrømme at det var ganske vanskelige spørsmål…

Lørdag morgen startet vi med early bird – trimtur for de som ville. En flott gjeng med spreke skitillitsvalgte startet dagen med en fin tur inn til Majorstua og endte opp på Høsbjørtoppen hvor vi kunne nyte den flotte utsikten før retur og frokost.

Utfra skravlingen underveis er det ingen tvil om at «walk and talk» er en fin måte å legge planer eller bli kjent med hverandre på.

Etter en god frokost hadde vi litt faglig påfyll med gjennomgang av idrettsorganisasjonen for å finne HSK sin plass i et organisasjonshierarki og for å forstå hvor SUM og vår handlingsplan egentlig er forankret.
Fokus på synlighet gjennom gode historier på nettsiden og facebook/sosiale medier, og vi satte fokus på hvor viktig informasjon er og at det ikke kan bli nok, men husk nettvett.  Vi må også tilpasse oss samfunnets utvikling og være tilstede på de plattformer alle andre er på.

I kretsen vår er det mange som er i aktivitet til enhver tid, og SUM i praksis er jo også all den gode aktiviteten som foregår ute overalt.

Vi fikk se et godt etablert samarbeid mellom Vang, Hamar og Ottestad  da en gjeng på ca 50 skiløpere og foreldre la lørdagsøkta si med bakkeløp opp de bratte bakkene fra Brumunddal opp forbi Høsbjør. Vi fikk gleden av å se denne flotte gjengen i aktivitet og jeg tror det ga litt ekstra inspirasjon til gjengen når ca 25 tillitsvalgte stod og heiet nesten på toppen av bakken. Takk til Astrid og co som «delte» økta med oss.

Grenvise møter ble avholdt, og grenene ble utfordret til å tenke litt nytt ifht arrangementer, terminlister og samlinger. Det kom mye bra ut av det, og det vil dere se resultater av utover høsten.

Konkrete tiltak – bl.a. ABC for foreldre og arrangement, felles samlinger på tvers av grener, temakvelder, kurskvelder, anleggsplan, nettverk og ledsagerkurs ifht integrering og mange andre gode tiltak dere vil få bli en del av gjennom den neste to års perioden.
Og gjennom det skal vi få enda flere gode og glade skiløpere fra Hedmark.

Vi har mye å glede oss til i kommende sesong. Den jobben som legges ned ute i alle klubber, av alle som er engasjerte for skisporten, alle aktive på alle nivåer og i alle grener – summen av dette skal gi skiglede for alle!

Takk for noen fine timer med dere i helgen. Godt engasjement, gode innspill, litt kompetansepåfyll, ble litt bedre kjent, fikk lagt noen gode planer – og utfra evalueringen tilslutt tror jeg alle satt igjen med et bra inntrykk og litt nytt i sekken på veien videre i arbeidet for Hedmark skikrets.

På bilde ser dere hva deltagerene satt igjen med etter samlinga på Høsbjør.

Lykke til med oppkjøringen til en ny og spennende skisesong. Snart kommer snøen – og da har vi mye å glede oss til!

Skihilsen fra Mette 😊