FIS-liste langrenn 2019-20

Da er det igjen tid for inn- og utmelding av løpere i FIS-lista for langrenn. Alle endringer registreres av klubb INNEN 30.september.

Følgende løpere skal stå på FIS-lista:
Senior- og juniorløpere (fra klasse 17 år) som deltar i FIS-renn, Norges Cup og NM kommende skisesong.

Dermed MÅ følgende rapporteres med FRIST 30.09.19:

• Innmeldinger av nye utøvere
  • Utmeldinger av utøvere
  • Endringer på utøvere, navn, klubb etc.

Dette skal rapporteres på følgende LINK: FIS-liste 19-20 (link til questback)

Sjekk FIS-liste Hedmark 18-19 (ajour pr 01.06.19): FIS-LISTE 18/19  (pdf-fil)

NB! Nyinnmeldte løpere må fylle ut AD-skjema, egenerklæringsskjema, last ned HER. Dette sendes enten pr post til Hedmark Skikrets, Idrettens Hus, Løvstadveien 7, 2312 OTTESTAD, eller scannes og sendes hedmark@skiforbundet.no

Klubben vil bli fakturert etter endt sesong for alle løpere som står på listen pr. 1.oktober, så husk å gi beskjed dersom det er noen som ikke lenger skal stå på lista!
Årsavgift til FIS for å stå på FIS-lista, er kr. 350 pr. løper (ved innmelding etter 1. januar er det høyere avgift).
Skikretsen viderefakturerer klubbene i ettertid når vi mottar faktura fra Skiforbundet etter sesongen 2019-2020.

Klubben har ansvar for å melde inn til skikretsen hvilke løpere som skal innmeldes, hvilke som skal strykes, og hvilke som skal bli stående på lista. Løperne må derfor sørge for innmelding og utmelding via klubben sin.
NB! Vi ser at det er mange løpere som står på lista, som har lagt opp/trappet ned. Penger spart for klubb ved å slette disse!

Mere informasjon for interesserte:

Hva er FIS-punkter?
FIS-punkter er en måte å rangere (måle) alle utøvere på, etter en internasjonal standard. FIS-pkt-lista brukes til seeding, til kvalifisering, m.m. Den best rangerte løper har 0,0 poeng (eller nær 0,0), og så rangeres det oppover. Krav for å kunne delta i World Cup er f.eks 90 FIS-pkt eller lavere (kvinner), og 60 FIS-pkt eller lavere (menn). Det er også vanlig å bruke FIS-pkt-lista som rangering når en skal trekke eller sette opp startlista f.eks i Statoil Norges Cup.

Alle renn som har internasjonal status, teller for å skaffe seg FIS-punkter. Det vil si World Cup-renn, Skandinavisk Cup, NM senior, Statoil Norges Cup senior, og Statoil Norges Cup junior. Dessuten noen "FIS-renn" tidlig på sesongen (Beitosprinten, BUL-sprinten m.m.).

En løpers punkter regnes ut etter en komplisert formel. Generelt kan vi si at gjennomsnittet av de 5 beste resultatene over de siste 12 måneder, er grunnlaget for løperens punkter. Dersom løperen har færre enn 5 tellende renn, gis det et tillegg etter et bestemt system. I henhold til praksis i både FIS og i andre nasjoner, har vi valgt å si at fra og med sesongen 2010-2011 skal alle juniorløpere og seniorløpere som går Norges Cup og NM, være innmeldt på FIS-punkt-lista.

Det kommer ny, oppdatert FIS-punkt-liste ca. 6 ganger i året.

Du kan finne FIS-punkt lista på nettsiden til FIS:
www.fisski.com > Cross Country > FIS-points

Velg den øverste lista som kommer opp!
Du kan enkelt finne en utøver ved å sortere på etternavn eller fornavn. Husk at Å=aa, Ø=oe, Æ=ae.

For å finne opplysninger om enkeltutøvere, kan du gå frem slik:
www.fisski.com > Cross Country- Competitor Biographies
Sorter deretter på navn o.l. omtrent som ovenfor.

Med litt øvelse er det enkelt å finne fram, og mange nyttige opplysninger.

NIF-EPI02, 02