Skikurs i Ankerskogen med mye mestringsglede

Vi ser tilbake på nok et vellykket samarbeid med kommunen.

Hamar Kommune tok også i høst kontakt med Skikretsen, de ønsket seg et skikurs tilrettelagt for barn med funksjonsnedsettelser.

Denne vinteren har det blitt arrangert seks kvelder med tilrettelagt skikurs i Ankerskogen for 8 barn med ulike behov for tilrettelegging.

Hver kveld har det vært mellom 6 og 8 barn og 5 ledsagere tilstede, i tillegg til en hovedansvarlig.

Totalt har det vært 8 ledsagere innom, noe som har gjort at flere har fått erfaring med å ledsage barn med ulike behov for tilrettelegging.

Fokuset har vært på å ha det gøy på ski, og samtidig utfordre de på å prøve noe nytt. Gjennom lek og god hjelp fra ledsagere har barna fått kjent på mestring av å få til noe nytt.

Ankerskogen er virkelig et flott sted å holde skikurs, med fine flater, og nå også med rundløype oppkjørt av løypemaskin fra Hamar Skiklubb. Vi har dermed kunnet variert mellom å leke ulike varianter av sisten på et lite område uten staver der er gode muligheter for å trene balansen, og kunne gå runder for å lange ut og gå i det tempoet som passer den enkelte.

Det er også små bakker som barna fikk prøvd seg i, både i oppkjørt løype og noe i løssnø.

Den siste kvelden hadde Ingrid Robøle fra Hamar skiklubb et opplegg som inneholdt deler av det som blir brukt i Utetimen til Norges Skiforbund.

Her fikk barna prøvd seg på å samle gjenstander, gå gjennom slalomløype på flatmark, tangram puslespill, sirkelløype og kjøring i bakke.

Alt i alt et vellykket kurs der både barn og voksne har kost seg og hatt det gøy på ski!

Mvh. Marianne Storberget

Vi setter stor pris på et godt samarbeid med Hamar Skiklubb og Hamar kommune. Retter en stor takk til dere og alle de flotte ungdommene som har stilt opp som ledsagere for oss. Stor takk også til hovedleder Marianne Storberget!

Ingrid (adm.sekr. Kretskontoret)

nif-epi04, 04