Status Hamar Bysprint

Snøproduksjonen er snart ferdig

På andre døgnet har nå to store snøkanoner produsert snø ved Vikingskipet. Hamar Skiklubb har tatt på seg oppdrag med å arrangere Hamar Bysprint ifb med Idrettsgallaen 4. januar og snøen som produseres skal nyttes til snølegging av Stortorvet, Strandgateparken og veier i sentrum til den NRK direktesendte sprinten.

Forespørsel om et slik arrangement kom lovlig sent og etter at terminlister var lagt, men i god dialog med skikrets og opprinnelig arrangør, Åsmarka IL som hadde fått tildelt renn på denne dato, tok Hamar Skiklubb beslutning om å arrangere sprint i Hamar Sentrum.

Morten Moen er rennleder for Hamar Bysprint og benytter mye av kompetansen som Hamar Skiklubb har opparbeidet seg bla a fra Kirkebakken Grand Prix, selv om vi nå er på en helt annen årstid og med langt flere deltakere. Rennkomiteen har alt mange timers arbeid for å få arrangementet opp og stå!
Kompleksiteten og kostnaden med å arrangere TV-sendt bysprint, var det nok heller ikke noen utenfor skifamilien som ante, men etterhvert har avtalene rundt dette også falt på plass. Dette er jo noe helt annet enn et tradisjonelt skirenn på opparbeidet stadion og løype.

Snø er jo en vesentlig faktor for å kunne arrangere skirenn, Hamar Skiklubb har selv en litt tilårskommen snøkanon, men ved å utnytte og forespørre bekjentskaper, kom Furutangen AS, hytte, fritids og skisenteret i Osen i Åmot Kommune med flg tilbud; så fort de var ferdigproduserte selv, skulle de komme ned med to store kanoner med bra kapasitet og idriftsette disse, på UTLÅN!!! Fantastisk!!!
Stor takk til Lise og Jan Skogheim på Furutangen.

Hamar Skiklubbs Per Arne Reinemo er godt vant med snøproduksjon og har siden oppstarten pleiet kanonene. Pr 19.12. er nå produksjonen stoppet med et volum på ca 2700 kbm snø. Det kan bli produsert noe til ila romjula.

Følg med på Hamar Bysprint FB-side: Hamar Bysprint FB

NIF-EPI03, 03