Klart for World Cup i Sveits

Norges Skiforbund Freeski sender ni utøvere til denne ukes World Cup-renn i slopestyle i sveitsiske Laax.

Det er kvalifisering i Sveits torsdag og fredag, mens finalene (åtte kvinner og 12 menn) går søndag ettermiddag. Birk Ruud er ubeseiret så langt i årets sesong, og er klar for 2023s første konkurranse. Det samme er Johanne Killi som vant sesongens første World Cup-renn i slopestyle i Østerrike i november.
– Det var inspirerende og gøy med seieren i sesongåpninga i slopestyle. Konkurransen internasjonalt har hardnet til og det er mange om beinet, men det er artig å vite at jeg har noe i toppen å gjøre fortsatt. Målsettingen er å sikre seg sammenlagtkula, det har jeg aldri klart før, og jeg skal prøve så godt jeg kan. Det gjelder å være taktisk, kjøre et rent «run» og komme seg finalen. Da er det alle muligheter. Løypa her nede ser bra ut med bra hopp og kreative rails, sier Killi.

Hun har med seg Sandra Eie som virkelig har fått sitt gjennombrudd internasjonalt denne sesongen. Blant mennene er det seks nordmenn i tillegg til suverene Ruud.

Sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach, gleder seg til World Cup-igjen.
– Dette er vår første gang i Laax i Sveits, og dette blir spennende. Coursen ser bra ut, sier han.

Sendetider på TV:
Søndag 22. januar:
13:10: Freeski: Slopestyle i Laax, Viasport +

Disse stiller for Norge, menn:
Birk Ruud, Bærums Skiklub
Sebastian Schjerve, Namsos IL