Norden sender ingen utøvere til verdenscupen i Georgia

Norges Skiforbund Freeski, Brettforbundet, det Svenske Skiforbundet og det Finske snowboardforbundet, ber FIS avlyse den planlagte verdenscupen i Georgia, 03. til 05. mars. Samtidig har sportslig ledelse og utøvere i freeski og snowboard bestemt at de ikke ønsker å delta, uavhengig av om FIS beslutter å gjennomføre konkurransene eller ikke.

Verdenscupen skal etter planen arrangeres i Bakuriani i Georgia. Den geografiske beliggenheten (nærheten) til Ukraina og Russland, gjør at utøvere og støtteapparat ikke ønsker å reise dit.

Det føles heller ikke riktig å delta i konkurransene når Russland har angrepet og invadert Ukraina.

- Sammen med utøverne våre fordømmer vi det som nå skjer, sier Per Iver Grimsrud og Christoffer Schach.

Videre har vi sendt et brev til FIS hvor vi ber de avlyse konkurransen på bakgrunn av situasjonen i området, og samtidig har vi sendt et brev til arrangøren hvor vi beklager avgjørelsen om å ikke dra, samt verdsetter alt det harde arbeidet de har lagt ned.