Innspill til nasjonal anleggsplan

Vil dere hjelpe Tverga og oss med innspill til nasjonal anleggsplan for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet?

De fleste idretter har nasjonalanlegg, regionanlegg, kretsanlegg m.m.. I freeski og snowboard er vi helt prisgitt det lokale skianlegget, som både må ha interesse og kunnskap til å bygge en park. Kulturdepartementet, Brettforbundet og Norges Skiforbund laget for tre år siden et fantastisk planverktøy for parkbygging, som vi så gjerne vil at flere skal få ta del i og ta i bruk når den lokale parken bygges. Da kan vi få alle de mindre anleggene opp i standard og skape enda mer av den uorganiserte skileken og -gleden for alle de unge som i dag driver med våre idretter. De aller fleste som driver med vår aktivitet gjør det som kjent utenfor klubb og dermed faller vi også utenfor mange av de rammene andre idretter driver under.

Etter å ha sett de fantastiske anleggene freeskilandslaget har fått boltre seg i under OL må vi begynne å snakke om anleggsutvikling også for freeski og snowboard i Norge. Dessverre finnes det for få gode parker de beste utøverne kan finslipe formen i. Det at vi ikke har flere gode anlegg betyr også at de nest beste får lenger opp enn nødvendig når matchingen ikke kan gjøres regelmessig i de lokale anleggene våre, men krever reiser.

Vi trenger hjelp, og Tverga er en naturlig partner for oss, slik at vi også kan få de gode anleggene, først og fremst lokalt, men også nasjonalt, for vår egenorganiserte idrett. I forbindelse med at regjeringen vil lage en nasjonal plan for idrettsanlegg sammen med idrettsbevegelsen (Hurdalsplattformen 2021-2025), utarbeider Tverga nå et innspill til planen, som skal sendes til Kulturdepartementet i medio mars 2022. De legger opp til at den nye nasjonale planen bør inneholde anlegg for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet og her kan vi bidra ved å svare på dette enkle spørreskjemaet - som har som mål å kartlegge kommune-Norges behov og innspill til anleggsutviklingen for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet.

Har du andre innspill eller tanker som kan hjelpe oss, ber vi om at du sender det til oss på freeski@skiforbundet.no.