Format slopestyle NOR Freeski Cupen

Under NOR Freeski Cupen på Dombås ble det testet ut et nytt format i slopestyle. Vi ønsker nå å få en tilbakemelding fra utøvere, trenere, dommere og foresatte på hvordan dere opplevde dette formatet. Under finner dere bakgrunn for endringen og mer informasjon om de ulike formatene.

Under freeski sitt vårmøte i juni 2021 ble det nedsatt et «NOR Freeski Cup»-utvalg med følgende mandat:

“Utvalget skal analysere og undersøke problemstillinger og foreslå tiltak/endringer for å forbedre dagens NOR Freeski Cup på en rettferdig måte, for eventuell godkjennelse under Høstmøtet”.

Bakgrunnen for forslaget var at det har vært diskusjoner om at formatet på NOR Freeski Cupen og NM er lite motiverende for junior gutter. Junior og senior premieres hver for seg, men konkurrerer sammen (på grunn av FIS-reglementet), og mange juniorer føler at det blir veldig langt opp når de må kvalifisere og konkurrere med seniorene. For å hindre frafall og utvikle idretten videre var det derfor et ønske om at man skulle se nærmere på om det er mulig å lage et mer motiverende format, samtidig som man holder seg innenfor FIS-reglementet.

Utvalget kom fram til følgende forslag hva gjelder format på slopestyle i NOR Freeski Cupen (merk: ikke NM, der videreføres tidligere format).

Nytt format: 3 run beste teller m/ rangert tredje run
Tidligere format: 2 run kvalik (beste teller) og 2 run finale (beste teller)

Forslaget til utvalget ble enstemmig vedtatt på høstmøtet 2021 og testet ut på sesongens første NOR Freeski Cup på Dombås. For å ta en beslutning på om vi skal videreføre dette formatet resten av sesongen ønsker vi utøvere, trenere, dommerne og foresatte sine tilbakemeldinger på hvordan dere opplevde formatet.

Vi har derfor laget en undersøkelse som vi håper at flest mulig tar seg tid til å besvare. Undersøkelsen er helt anonym og dere finner den HER.

Ved spørsmål ta kontakt med freeski@skiforbundet.no.