Birk Ruud

Ni utøvere til Stubai

Norges Skiforbund Freeski sender ni freeskiutøvere til denne ukes verdenscupåpning i slopestyle i østerrikske Stubai.

Freeskilandslaget sesongåpnet fantastisk i bigair med seier til Birk Ruud og annenplass til Sandra Eie i Sveits i oktober. Nå er det slopestyle som står på programmet for det sterke norske laget.

Det er kvalifisering i dag, mens finalen går lørdag formiddag.

– Vi har fått kjørt mye på ski i Australia og Østerrike i sesongoppkjøringa, og utøverne har fått gjort gode forberedelser. Dette fikk vi belønning for i sesongstarten, og vi har også fått gjort gode forberedelser til slopestyle. Målet er å kjempe om topplasseringer igjen, og vi tar med oss en fin porsjon selvtillit fra sesongstarten i bigair, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Birk Ruud har vist fremragende egenskaper under trening og ikke minst i sesongåpninga i bigair da han vant i suveren stil med et nytt triks. Freeskistjernen fra Bærums Skiklub har lagt bak seg en fin treningsperiode etter World Cup-åpninga i Sveits i bigair, og har ifølge sportssjef Schach god kontroll på form, triks og kapasitet i slopestyle. Ikke rart han strutter av selvtillit foran denne ukes World Cup-åpning i Østerrike. NRK og Eurosport sender lørdagens slopestyle-finale fra Stubai i Østerrike direkte.

Sendetid lørdag 19. november
10:40 Freeski: Slopestyle menn og kvinner i Stubai, NRK 2 og Eurosport

Disse stiller for Norge, menn:
Birk Ruud, Bærums Skiklub
Ferdinand Dahl, Ingiærkollen Rustad