Suksess med Trener 0!

I november 2020 lanserte vi Trener 0. Kurset er steget før Norges Skiforbund sin trenerløype, og hovedmålet er at det skal gi en god introduksjon til freeski. Med 120 deltakere på kurs og gode tilbakemeldinger fra klubber, har kurset vært en suksess så langt!

Trener 0-kurset er tilpasset idrettslag, klubber, trenere og foreldre som ønsker å komme i gang med trening innen freeski, eller som ønsker å øke kvaliteten på treningene. Kurset er digitalt og varer i 3 timer, noe som gjør det enkelt og lett tilgjengelig. Det krever ingen forkunnskaper for å være med, noe som senker terskelen for å delta.

Espen Andreassen, leder for Kongsberg Freestyleklubb, forteller at kursgjennomgangen fungerte veldig bra for dem. De fikk diskutert «interne» temaer på en god måte, og gruppearbeidene gikk mellom kjente personer i gruppa.

En annen klubb som har hatt et eget Trener 0 klubb er Gausdal Skilag. Her forteller Torger Fenstad at de er godt fornøyde med utbyttet av kurset. Videre forklarer han at det var utelukkende positivt at det var en kursholder som har vært i deres lokale anlegg, og at de fikk en god tilpasning av opplegget som matchet nivået i gruppen.

Siden lansering av kurset i november 2020 har vi avholdt 10 Trener 0 kurs.  Det har vært et fantatsisk oppmøte med 120 deltakere totalt tilstede. Dette er gledelige tall som forteller oss at det er stor interesse for kompetanseheving i freeski-Norge.

Kari Plejdrup-Skillestad som sitter i styret til Hemsedal FreeX forteller at trenerne i klubben synes det var svært nyttig å ha et kurs sammen. Både nye og erfarne trenere fikk godt utbytte. Videre forteller hun at kurset bidro til at alle fikk en oppfriskning i selve freeski sporten, som på mange måter skiller seg litt fra andre idretter. Etter kurset ble det satt i gang mange gode diskusjoner, som gjorde at de fulgte opp med en egen trenerkveld.

Med stor interesse og gode tilbakemeldinger kan vi ikke kalle Trener 0 noe annet enn en suksess!  Vi håper flere og flere vil benytte seg av muligheten til å bli enda bedre kjent med freeski, ettersom at kurset gir en fin inngang til idretten.

Ønsker dere eget Trener 0 kurs i klubben?
Send en mail til michelle.hasle@skiforbundet.no, så fikser vi det!

NIF-EPI02, 02