Mindre risiko med trening på airbag for freeskiutøverne

Norge har fått sin første airbag som skal være plassert i Trysil denne sesongen. En slik treningsfasilitet har bare vært å finne på ulike internasjonale arenaer tidligere, dette er en stor fordel for både norske freeski, og snowboardutøvere.

- På baggen får vi trent på triks som er utenfor komfortsonen, når det gjelder freeski så er det som regel to av fire veier som er unaturlig å spinne for utøverne, og disse unaturlige utgangene bruker vi ofte baggen til. Airbaggen tar åpenbart vekk risikoelementet som oppstår når man er litt usikker på hvordan man ville landet på snø. Dette skaper trygge rammer for utviklingen, kan landslagstrener Herman Valø Orheim fortelle.

Airbaggen er på størrelse med en hockeybane og skaper trygge rammer for utøverne til å teste grensene sine i treningssammenheng. De har gode muligheter til å trene på, og lære seg nye triks under disse forholdene, så er det også en betydelig mindre risiko når det kommer til skader med slike landingsforhold etter et hopp.

Freeskilandslaget er for tiden i USA for å delta i VM i Aspen, men en som dessverre ikke kunne bli med dit er Johanne Killi som tidligere denne sesongen røk et leddbånd i kneet på trening. Hun legger til at airbagen vil bety veldig mye for både landslaget og de yngre utøverne;

- Det vil bli mye mindre risiko når det kommer til å øve på nye triks, og den vil være med på å gjøre oss mer trygge når det gjelder triks som er vanskelig. Vi har testet dette på samling i Østerrike før, og i etterkant av disse samlingene kan man se en stor progresjon i hele landslaget. Det norske freeskilandslaget har jo vært et av de beste i verden innen idretten, og det har vi klart uten å ha en airbag i Norge, mens en del nasjoner har hatt det i flere år – noe som de drar god nytte av. Med denne airbagen vil landslaget vårt utvikle seg enda mer, og vi vil stille enda sterkere inn mot kommende sesong, noe som passer bra med tanke på OL 2022. I tillegg til at den er en fordel for oss, vil den også bli viktig for de yngre ski- og brettkjørerne som stadig jobber med nye triks for å bli bedre, forteller Johanne.

Det er samarbeidet mellom NOR freeski (skiforbundet) og brettforbundet som har gjort dette mulig, i tillegg til økonomisk støtte fra olympiatoppen og spillemidler.

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Freeskilandslaget (@freeskilandslaget)

nif-epi04, 04