Fra airbag-anlegget i Ruka, Finland. (Foto: BagJump)

Gigantisk konkurransefordel for snowboard og freeski åpner i Trysil i starten av mars

Et nytt airbag-anlegg på hjemmebane sikrer snowboard og freeski-utøvere optimale treningsforhold året rundt.

– Å få en slik airbag til Norge er ikke bare nødvendig for å trene snowboard på høyt nivå, men jeg tror det kan være forskjellen på om du står på pallen eller ei i konkurranser fremover, sier snowboard landslagskjører, Mons Røisland.

Tidligere har anlegg som tilbyr disse treningsfasilitetene vært forbeholdt internasjonale destinasjoner, men nå får norske snowboard- og freeski-utøvere muligheten til å lære seg nye triks på hjemmebane – i Trysil. Airbag-anlegget består blant annet av en gigantisk «luftpute» som plasseres under to hopp med ulik vanskelighetsgrad, og fungerer like godt på snø som i sommermånedene.

– Nivået på freeski og snowboard har eksplodert de siste årene. Den nyeste teknologien innenfor airbag-segmentet gjør aktivitet mulig hele året, samtidig som brukerne får en formidabel utvikling under trygge forhold, sier Sondre Hylland, anleggsansvarlig i Brettforbundet.

Hylland får støtte av freeski-utøver Sebastian Scherjve: – Det å kunne øve inn nye triks på airbag gir oss mulighet til å terpe på detaljer, i tillegg til at risikoen for skader går ned. For meg er det veldig kult at dette kommer til Norge, sier Schjerve.

For topp og bredde
Airbaggen er et resultat av et historisk samarbeid mellom Brettforbundet og Norges Skiforbund, og blir lokalisert i Trysil siste del av sesongen 2020/21. Trysil har satset på parkutvikling over flere år. Brukerne får tilgang gjennom Skistar Trysil sine heiskort.

Her kan både egenorganiserte og organiserte brukere kjøre samtidig uavhengig av nivå, enten det er på freeski eller snowboard. Både Norfreeski og Brettforbundet fokuserer på tilgjengelighet og anleggsfilosofien der både bredde og topp er likestilt. Prosjektet lar seg realisere gjennom en felles bevilgning fra Olympiatoppen til de to forbundene.

– Takket være Olympiatoppen og mye hardt arbeid fra de involverte, vil Norge stille på samme nivå som andre nasjoner i utviklingen som foregår innen snowboard og freeski. Å få tilgang til treningsfasiliteter i verdensklasse – for både bredde og topp, er en stor glede, sier Christoffer Schach, sportssjef i Norfreeski (Skiforbundet).

— SkiStar Trysils parksjef Øyvind Sjøli ser fram til å få opp airbagen. - Vår ambisjon er alltid å ha en av Norges beste parker og vi er sikre på at airbaggen blir en attraksjon for både ambisiøse lokale kjørere og mange av våre gjester. Airbaggen blir plassert rett ved siden av Night´n og du har tilgang til en t-krok om du bare vil lapse på baggen. Det tror vi blir veldig bra, sier parksjef Øyvind Sjøli.

På størrelse med en hockey-bane

Både landslagsutøvere, klubber, videregående skoler og amatører vil få tilgang til å bruke airbaggen i vinter. Luftputa som brukes til landing er omtrent like stor som en vanlig hockeybane, ca. 22x50 meter, og er den samme for begge hopp.

Også mangeårig samarbeidspartner med idretten, Norsk Tipping, har engasjert seg i realiseringen av en splitter ny anleggsform. Samarbeidspartneren har lenge vært involvert i utvikling av park, kursing av parkbyggere, og økt aktivitet gjennom spillemiddelordningen.

— Norsk Tipping er opptatt av anlegg og rekruttering, og dette blir både en utviklingsaren for de beste, men også for neste generasjon. Her kan både barn og unge få prøve sin aller første 360, samtidig som eliteutøvere kan finpusse på sin dobbel backflip, før de tar steget videre i internasjonale konkurranser som X-games, sier Per Iver Grimsrud, sportssjef i Brettforbundet.

Fakta om Airbag i Trysil sesongen 2020/21

• Airbaggen er produsert av BagJump og har en størrelse på 22x50 meter
  • Baggen er finansiert gjennom tilskudd fra Olympiatoppen og spillemidler, samt egenfinansiering fra Brettforbundet og Norfreeski (Skiforbundet)
  • Airbaggen skal være lokalisert i Trysil i sesongen 2020/21 og kjørerne benytter Skistar Trysil sine heiskort for bruk
  • Prosjektet er et samarbeid mellom Brettforbundet og Skiforbundet
  • Airbaggen eies og driftes av selskapet Air Bag AS

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Sondre Hylland, anleggsansvarlig i Brettforbundet.

E-mail: sondre@snowboardforbundet.no

nif-epi04, 04