Christian Nummedal

7 utøvere til World Cup-åpningen

Norges Skiforbund sender sju utøvere til World Cup-åpningen i bigair i sveitsiske Chur fredag.

Johanne Killi

Det er kvalifisering fredag formiddag, mens finalene sendes direkte på TV2 fra kl. 17:55 fredag kveld.

– Vi er på plass i Sveits. Laget er veldig sterkt, og vi gleder oss til å starte World Cup-sesongen i ski, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Johanne Killi gjør comeback i Sveits etter skaden hun pådro seg i østerrikske Kreischberg 6. januar.
– Det føles bra å være tilbake på skiene igjen etter skadeavbrekket. Jeg hadde en suksessfull operasjon, og fikk veldig bra oppfølging fra Olympiatoppen. Kneet føles veldig bra, like sterkt og stabilt som før operasjonen. Motivasjonen og skigleden har gått opp og ned i det siste. Det er mye tanker som surrer, spesielt inn i en OL-sesong. Jeg er veldig spent på World Cup-åpningen. Jeg hadde noen bra dager i Italia før avreise til Sveits, så jeg føler meg klar. Incity Big Airs er ekstra nervepirrende på grunn av det høye stillaset, muligens humpete og isete forhold, i tillegg til og alt som skjer på arenaen. Samtidig har jeg klart å mestre slike konkurranser tidligere, men som sagt vil mitt fokus ligge på å ha det gøy, sier Killi.

Det er kvalifisering fredag formiddag, mens finalen går direkte på TV2 kl. 18:00.

Disse stiller for Norge:
Christian Nummedal, Hakadal IL