Stiller ikke i junior-VM

Norges Skiforbund har besluttet å ikke sende utøvere til vinterens junior-VM i freeski.

Junior-VM i russiske Krasnojarsk arrangeres i slutten av mars, og på grunn av Covid 19-situasjonen i verden vil Norges Skiforbund ikke sende juniorer til mesterskapet. Det har vært en lang prosess, for å se på ulike muligheter for eventuelle løsninger, men slik situasjonen er nå, ser vi det ikke som trygt å sende utøvere i denne alderen til utlandet. Avgjørelsen har blitt tatt i freestylekomiteen, etter innspill fra landslagsledelsen og landslagsledelsens erfaringer ved reising under pandemien.

Sportssjef Christoffer Schach understreker at vurderingen er grundig, og at det absolutt ikke er en ønskesituasjon å ikke stille til start.
– Vi ser det slik at for den langsiktige, trygge og gode utviklingen til utøverne, så vil det være hensiktsmessig med trening og konkurranser i Norge, fremfor å reise til utlandet. Dette på bakgrunn av at en utøver mister mye potensiell trening i reisedager og karantene, og våre nye unge talenter burde ha fokus på utvikling fremfor resultater, forteller han.

Leder av freestylekomiteen i Norges Skiforbund, Øystein Tamburstuen, skulle veldig gjerne sendt utøvere også til årets junior-VM, men støtter landslagledelsens vurdering i den situasjonen vi er i nå.
– Med tanke på utviklingen fremover har vi en god sesong planlagt og skal jobbe for å skape de beste rammer for både trening og konkurranse i Norge for alle våre lovende juniorkjørere, sier han.