Christian Nummedal

10 utøvere til big air-åpningen

Norges Skiforbund sender 10 utøvere til verdenscupåpningen i big air i østerrikske Kreischberg.

Norge fikk en knallsterk start på verdenscupen i slopestyle i Østerrike med blant annet tre pallplasseringer. Christian Nummedal og Johanne Killi kjørte inn til hver sin andreplass, og begge er klare for sesongstarten i big air. Der får de blant annet selskap av vinneren av verdenscupen i fjor, Birk Ruud. Han gleder seg til sin sesongdebut.

– Jeg er optimist. Det blir selvfølgelig spennende, men laget viste knallsterke resultater i sesongstarten så da må vi hvert fall ha gjort noe riktig. Mine forventninger går på at jeg får ut mitt beste og at dette holder til finaleplass, så får vi ta det derfra i en eventuell finale. Forberedelsene til sesongen har gått bra. Jeg er blitt sterkere og er bedre trent, sier Ruud.

Det er kvalifisering torsdag mens finalene går fredag i Østerrike.

– Vi har hatt den beste sesongstarten noensinne, og gleder oss til nytt renn. Laget ser sterkere ut enn noen gang. Utviklingen og kjøringen er på topp, og det blir veldig spennende med sesongåpning i big air, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Johanne Killi er klar til å kjempe om nye topplasseringer.

– Jeg gleder meg, og vi er egentlig heldig som får lov til å konkurrere om dagen. Jeg er selvfølgelig spent på nivået til konkurrentene i big air, men håper at jeg igjen kan være med å kjempe om topplasseringer, sier Killi.

NRK sender finalen fredag ettermiddag/kveld.

Disse stiller for Norge
Kvinner: