Tora Johansen

Landslagsuttak freeski

Norges Skiforbund har uttatt åtte utøvere på elitelaget i freeski kommende sesong. Det er også uttatt utøvere på rekrutt- og juniorlandslaget

– Hele verden er i en spesiell, krevende og utfordrende situasjon, og det gjelder også her i skiforbundet. Derfor er det en ekstra stor glede, at vi kan presentere lagene for årets sesong. Alle uttakene er grundig gjennomgått av landslagsledelsen, og forankret i freestyle komiteen. Vi er sikre på at dette uttaket, og disse utøverne, vil være med å løfte freeski i Norge ytterligere, forteller ny landslags- og sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Etter OL i 2018 har NOR Freeski brukt tid på ny struktur og bemanning brukt tid på å finne de optimale løsningene. Christoffer Schach gjør «opprykk», mens tidligere junior- og rekruttlandslagstrener Herman Valø Orheim gjør det samme. Orheim blir ny landslagstrener og får det daglige ansvaret inn mot utøverne.

Christoffer Schach (25) er Nor Freeskis nye tilskudd, i stillingen som sports- og landslagssjef. Schach har gått «gradene» i Norges Skiforbund. Han han vært juniorlandslagstrener, arrangementskonsulent og blant annet prosjektleder for freeski. I tillegg har Christoffer, tross sin unge alder og som tidligere utøver, allerede fått års erfaring som trener, tidligere i Heming Adrenalin. Schach har tidligere også vært med på å gjennomføre diverse kommersielle camper, teamarbeid i skiindustrien, samt bidrag i nasjonale samt internasjonale arrangement som Ungdoms-OL i 2016.

19 utøvere på lag
Det er uttatt åtte utøvere på elitelaget uttatt fem utøvere på rekruttlaget, mens fire har fått plass på juniorlaget. Dermed er det 19 utøvere som får plass på lag i den nye strukturen.
– Utøvergruppen for kommende sesong ser for meg veldig interessant ut. Utøverne ligger på et høyt sportslig nivå, og jeg ser frem til å være med i utviklingsprosessen til samtlige utøvere. Det blir spennende å se hva som skjer med sesongen, jeg gleder meg uansett til å gyve løs på utfordringer og sesongoppkjøringen, sier ny landslagstrener Herman Valø Orheim.

Jentesatsingen gir resultater
For første gang tar NOR freeski ut tre kvinner på elitelaget. Tidligere har det vært 1-2 utøvere, men i 2020-2021-sesongen er det tre.
– Det er veldig bra med økning av antallet jenter. Bra for oss, sporten og det fint med en bedre kjønnsfordeling. Dette viser at vår jentesatsing siste årene gir resultater, og at vi følger de andre nasjonene med tanke på utvikling av sporten, sier Christoffer Schach.

På herresiden har Norge et av verdens beste landslag. Med Birk Ruud i spissen og en rekke lovende juniorer og unge seniorer, ser stallen meget sterk ut på papiret. Sebastian Schjerve er også tilbake i full trening etter skaden han pådro seg i Beijing rett før jul. Hovedfokuset for freeskilandslaget er trening i Norge fremover på ulike plasser. Terminlista kommende sesong er usikker, og freeski jobber derfor med flere skisser og utfall på grunn av koronaviruset.
– Laget skal uansett være bedre forberedt enn noen gang, forteller Herman Valø Orheim.

Her er freeskilandslagene sesongen 2020-2021

Tormod Frostad, Bærums Skiklub
Tevje Skaug, Kongsberg Freestyleklubb
Oskar Gillebo, Bærums Skiklub

Johanne Killi og Birk Ruud.