#Ringvirkninger

Vi befinner oss alle i en tid hvor verden ikke er slik vi kjenner den. Samhold, solidaritet og medmenneskelighet er blitt nøkkelord for dugnaden vi alle er en del av, for å bekjempe koronaviruset. I en slik tid, trumfer helse alt. Vi burde alle være stolte av den verdensomfattende dugnaden vi deltar i.

Dagens situasjon skaper også økonomiske ringvirkninger, som treffer både lokalt og nasjonalt. Den treffer store og små. Ditt lokale skianlegg er intet unntak, og med en tidlig slutt på sesongen, er situasjonen kritisk for flere av dem.

Utøverne på landslaget har alle vært store brukere av lokale alpinanlegg gjennom deres oppvekst og karriere. Vi har derfor snakket med tre av våre utøvere, for å kaste lys over viktigheten av lokalmiljøene.

«Tilgangen og nærheten til de lokale anleggene i Hallingdal har vært en av de viktigste faktorene for min utvikling som utøver. Samholdet, kulturen og identiteten som ble skapt gjennom gjengen vi var i bakken, la grunnlaget for hvor kult jeg synes ski var, og fortsatt er» sier gullvinneren fra OL, Øystein Bråten på telefon fra Torpo.

Johanne Killi følger opp med at uten tilgang til et lokalt skianlegg, ville det satt en stor demper for hennes utvikling, og at hun aldri ville vært der hun er nå, uten:

«Disse lokale tilbudene er så viktig for hele Ski-Norge, bredde og topp. Det skaper sosiale møteplasser, gjennom lekbetont, egenorganisert og organisert idrett»

På spørsmålet om hvordan rekrutteringen til idretten ville vært uten disse lokale alpinanleggene, tørr de ikke engang å tenke på det. De poengterer viktigheten av nærhet til skianlegg, da det er flere som ikke har mulighet til lange reiseveier i hverdagen.

«Lokale alpinanlegg fjerner flere av tersklene for å drive med skisport, og i et samfunn med mange barrierer innen idrett, er dette et viktig tiltak for rekruttering», utdyper Johanne.

Landslagsutøver Christian Nummedal sier seg enig:

«Det er utrolig viktig at de små lokalsamfunnene har et alpinanlegg fordi det er et helt unikt tilbud for alle i nærområdet. Man burde ikke trenge å dra til de største alpinanleggene i landet for å få kjørt ski eller snowboard. Disse mindre skianleggene er også med på å skape sunne og gode miljøer, som samtidig åpner for lek og muligheter til å drive organisert idrett for barn og unge».

Vi kan alle bidra til å hjelpe de lokale bedriftene, som ditt nærmeste skianlegg, i den utfordrende perioden vi nå befinner oss i. Du kan:

• Beholde og/eller fornye heiskortet
  • Kjøpe gavekort til senere
  • Heie på ditt lokale alpinanlegg – lik og del!

Flere tips til hvordan du kan hjelpe lokale bedrifter:

Flere tips til hvordan du kan hjelpe lokale bedrifter

nif-epi04, 04