Ta sjansen i skicrossen

IL Polarstjernen tar skirenn til et nytt nivå når de inviterer til et helt nytt skicrosskonsept lørdag 16. desember. Alle deltakere kan gå så mange runder de vil i skicrossløypa innenfor en gitt tidsramme og de to beste rundene blir tellende. Det er også skirenn på Polarsletta skistadion på søndag. Mer info om det i artikkelen.

Rennleder Rune Seim er spent på om de klarer å få  enda flere barn og unge med på skirenn når de tester dette nye konseptet. De som tar turen til Polarsletta Stadion vil få prøve seg på et helt ny form for skicross.

- I et slikt renn er det viktigste at man skal ha det gøy på ski og leke seg i en crossløype full av ulike utfordringer, sier Seim.

Første start: 11.00
Stadion: Polarslette Stadion, Vestre Jakobselv
Rennleder: Rune Seim

Påmelding lørdag 16. desember:

Sjansespillet Langrennscross

600 meter nedover

Når utøverne går runde på runde i en slik løype blir ikke fokuset på hvem som går fortest eller har best skøyteteknikk. Det hele handler om skileken og konkonrransejaget blir mindre viktig.

Rennet starter i lia ovenfor stadion og målgang eller runding blir nede på stadion ved standplassen for skiskytinga.  Utøverne fra 8 år til 12 år går en runde på 600 meter som stort sett går nedover, mens klassene fra 13 år og oppover går en løype som er 12oo meter. Tiden stopper når de kommer i mål. Derfra vil det være rundt 400 meter å gå til ny start for de yngste klassene, mens de over 13 år må gå rundt 1100 meter for en ny runde i løypa.

Mer enn 5 runder?

Deltakerne vil kunne gå løypa så mange ganger de ønsker innenfor en tidsramme. For de som er i klassene mellom 8 og 12 år vil to tider bli slått sammen og være deres sluttresultat. Det er viktig å huske på at det ikke er rangering av resultatene i disse klassene og det er selvsagt premie til alle, slik det alltid er på skirenn i Finnmark. Fra 13 år og oppover vil det være tre tider som vil være tellende i resultatlista.

- Det blir spennende å se hvor mange runder deltakerne klarer. Innenfor den tidsrammen som vi kommer til å sette, skal det være mulig å komme seg ned løypa hele fem ganger om han eller hun står på, sier Seim.

Nytt renn søndag 17. desember

Sjansespillet dag to, søndag 17. desember blir et vanlig skirenn med intervallstart i friteknikk for klassene 8 - 12 år.  Klassene over 13 år har fellesstart med lange distanser. Se mer informasjon og påmelding på iSonen.

Første start: 11.00
Stadion: Polarsletta, Vestre Jakobselv
Rennleder: Svein Olaf Reiersen

Påmelding søndag 17. desember:

Sjansespillet friteknikk