Gjengen fra KOS diskuterer klubbutvikling.

Espen åpnet klubbrunden i Kirkenes

Skiklubbutviklerne er på klubbesøk i ski-Norge, her et fint eksempel fra Finnmark. Espen Rognli er på turne for å møte samtlige av fylkets skiklubber.

Vil din klubb ha besøk av en skiklubbutvikler. Ta kontakt med en av våre skiklubbutviklere.

Espen Rognli åpnet klubbrunden med en meget engasjert gjeng i Kirkenes Omegn Skiklubb og Sandnes Idrettslag, der tilsammen 15 ildsjeler deltok.

Hva er bra i din klubb?

Hva kan bli bedre?

Det er ikke rakettforskning vi  driver med, og disse enkle konkrete  spørsmålene kan ikke klubbene  stille seg selv   for ofte, sier  skiklubbutvikler Espen. Hva er bra?  Hva kan bli bedre? Hvordan skal vi  løse det?

Det å sette en kurs for  rekrutteringsarbeidet, for  aktviteten og arrangementene  vi  skal ha og hvilke anlegg vi skal   fylle  denne aktiviteten i, er veldig viktig.  For mange klubber som ikke  gjennomfører denne øvelsen med jevne mellomrom, kan det fort ende i et fastlåst spor der det ikke skjer noen utvikling.

Lite fremtidstekning
– Klubbene må oftere ta en fot i bakken og diskuterer hvilken retningen utviklingen skal ta, sier Espen.

Derfor kjører skiklubbutvikler Espen Rognli en runde med samtlige klubber i Finnmark denne høsten. 23. oktober startet han med et av de største skimiljøene i skikretsen, i Kirkenes. Her har Kirkenes og Omegn skiklubb gjort en kjempejobb med å skape vekst i langrennsmiljøet i årevis. På Saariselkä samlingen i november stiller KOS med åtte utøvere og er den nest største troppen. Veldig mange av disse er på sin første Saariselkä-samling og vil utgjøre ryggmargen i juniorsatsingen til Finnmark skikrets de kommende åra. Bak denne talentfulle gjengen jobber de hardt for å rekruttere stadig nye skiløpere til klubben og er bærbjelken for langrennsporten i Øst-Finnmark

Sandnes IL har vært en av tre klubbe i skikretsen som har bidratt til fremveksten av alpinsporten de siste årene og har bygd opp ei aktivitetsgruppe med 30 alpinister i alderen 8-14 år. Nå ser de også på hvordan de skal få etablert ei skigruppe på Sandnes med skilek for de aller yngste. Da blir det viktig for SIL og KOS å samarbeide om å løfte dette  rekrutteringsarbeidet.

For begge klubbene blir det for sjeldent at de setter seg ned og jobber med strategisk langtidstenkning. Styremøter og trenersamlinger handler mest om å løse de kortsiktige utfordringene, mens grundige handlingsplaner ikke får nok prioritet.

Lager handlingsplan
– Målet er at det skal munne ut i en handlingsplan for klubbene i kretsen. Dette har kretsstyret etterlyst fra samtlige klubber de siste årene, men det er foreløpig få klubber som faktisk har sendt inn sin plan til kretskontoret, sier Espen.

Sandnes IL har alpingrupp og ønsker å starte skitreninger for de aller yngste.

FOTO: Sandnes IL har alpingruppe og ønsker også starte skitreninger for de aller yngste. (FOTO: Espen Rognli)

Ordet handlingsplan kan få rullgardinen til å gå ned for mange og kanskje oppfattes som noe tungt og kjedelig. Det er likevel utrolig viktig at klubbene gjør denne jobben og setter seg gode mål for klubbens arbeid, sier Espen.

Den levende debatten i nesten to timer rundt de to klubb-bordene i Kirkenes, viste at temaet handlingsplan var alt annet enn kjedelig. Når en begynner å diskutere disse tingene, viser det seg fort at debatten går inn på de helt grunnleggende problemene som trenere og ledere opplever i klubbhverdagen hver uke. Hva trenger vi for å skape god aktivitet og hvilke ressurser mangler vi?  Det som kanskje er aller viktigst er at klubbens ledere og trenere enes om et felles ambisjonsnivå.

- Begge klubbene ga tilbakemelding om at møtet var veldig viktig for å sette en ny giv i aktiviteten. Da kan ikke jeg være annet enn storfornøyd, sier Espen og jubler.

Han ser nå frem til å få tilsendt rykende ferske handlingsplaner fra begge klubber, og deretter fra de andre klubbene han besøker i Finnmark skikrets.

Turneen til Espen fortsetter denne uka i øst og i uke 45 kommer han til vestfylket for tilsvarende møter med klubbenes styrer der. Se planen hans under.

Uke 43 ØST

Uke 45 VEST