Basisturné Steinkjer

Norges Skiforbund og Nord-Trøndelag skikrets ønsker i samarbeid med Steinkjer Skiklubb velkommen til to dager fylt med masse aktivitet og læring på Steinkjer stadion!

Sted: Steinkjer
Dato: 4.-5.februar 2019

*Fluorfritt arrangement*

I skiforbundets utviklingsmodell (SUM) er det viktig å drive variert basistrening på ski. Dette ønsker vi å sette ekstra fokus på gjennom en egen Basisturné på tvers av gren. Les mer om Basisturnéen.

På Steinkjer stadion blir det et fullspekket program for alle skientusiaster på kveldstid, mens Utetimen vil ha morsom og variert skoleaktivitet på dagtid. Se nedenfor hva som kan passe for deg!

FLYEr til distribusjon

MANDAG 4.februar

Åpen aktivitet i alpinbakken, hoppbakken og på skistadion
Kl.18.00-20.00

Det blir åpen aktivitet for alle som ønsker å komme seg ut på ski. Her vil det bli tilrettelagt et morsomt område med varierte aktiviteter og skileik som fremmer utviklingen av gode basisferdigheter. Det blir fokus på mestring, skiglede og masse aktivitet! I hoppbakken vil vi også få besøk av utøvere og trenere fra Trønderhopp.

• Målgruppe: Barn, ungdom, foreldre, trenere, ledere og andre skientusiaste

Oppmøte i alpinanlegget for de som skal stå på alpint/freeski, og oppmøte på skistadion for de som ønsker å gå på langrenn eller hoppe på ski.

Praktisk temakveld i alpint/freeski: Hvordan bruke terreng og enkelt utstyr til å skape stor aktivitet?
Kl.18.00-19.00
Sted: Heggeåsen alpinanlegg

Utfordringer med å være en alpinklubb
Kl.20.00-21.00
Sted: Klubbhuset i Heggesåsen

Samtidig med aktiviteten i bakken ser vi sammen på hvordan vi kan bruke anlegget på en variert og morsom måte. Vi setter i tillegg opp noen morsomme og enkle modeller med lite utstyr hvor trenere, foreldre og foresatte selv får prøvd å tenke litt utenfor boksen.

• Målgruppe: Foreldre, ledere og trenere

• Ansvarlig: Eivind Gjeraker og Atle Rolstadaas fra Norges Skiforbund.

Alle som møter opp og ønsker å delta er hjertelig velkommen!

Utetimen
Kl.10.00-13.00

Utetimen vil på dagtid ha skiaktivitet for Egge skole 4. og 5. trinn i anlegget. Lek og selvgående aktiviteter kobles sammen med spørsmål i en kunnskaps- og aktivitetsløype med blant annet tangram der bevegelse, geometri og samarbeid mellom elevene får råde.

I tillegg vil det bli arrangert en kompetansehevende fagdag for kroppsøvingslærere i Steinkjer kommune.

• Målgruppe: Elever og lærere/ansatte på skolen

LES MER OM UTETIMEN

TIRSDAG 5.februar

Temakveld: Erfaring med planlegging, bygging og trening  i basisanlegg
Kl.17.00-18.00
Sted: Nedre klubbhus

Gisle Løseth, rådgiver idrett - Trøndelag fylkeskommune, setter fokus på utviklingen av skiferdigheter for barn og ungdom. Hvilken betydning har anlegg og terreng?

• Målgruppe: Trenere, foreldre og ledere

Alle som møter opp og ønsker å delta er hjertelig velkommen!

Den store skidagen på stadion
Kl.18.00-20.00

Det blir åpen aktivitet for alle på langrennsstadion og i hoppbakken. Her kan alle som ønsker en kveld med skiaktivitet møte opp. Vi setter fokus på utvikling av gode basisferdigheter, mestring og skiglede!

Parallelt vil det være morsom og variert aktivitet i alpinbakken.

• Målgruppe: Barn, ungdom, foreldre, trenere, ledere og andre skientusiaster

Oppmøte på skistadion.

Det blir vafler og varm saft etter skileiken i nedre klubbhus for store og små. De minste går inn først.
Kl. 19.30

Utetimen
Kl.10.00-13.00

Utetimen vil på dagtid ha skiaktivitet for Ogndal skole. Lek og selvgående aktiviteter kobles sammen med spørsmål i en kunnskaps- og aktivitetsløype med blant annet tangram der bevegelse, geometri og samarbeid mellom elevene får råde.

• Målgruppe: Elever og lærere/ansatte på skolen

LES MER OM UTETIMEN