Fotograf: Espen Børresen, sted: Oslo Vinterpark

Prepareringsutstyr

Uansett om vi som anlegg skal velge en prepareringsmaskin som skal deles med andre deler av anlegget, eller den kun skal brukes i en snowpark, bør vi velge et alternativ som gir best mulige forutsetninger for å bygge og vedlikeholde parken. En vesentlig grunn er at det stilles flere krav til spesifikke funksjoner på det prepareringsutstyret som brukes i en snowpark for at denne skal bli vellykket, sammenlignet med vanlige alpinløyper.

Vi kan i dag velge å få de fleste prepareringsmaskiner som brukes i alpinløyper med parkfunksjoner/parkgeometri på skjær og utstyrsbærer bak. Det foreligger derfor ingen negative konsekvenser av å bruke prepareringsutstyr med funksjoner tilpasset en snowpark i vanlige alpinløyper, siden det ikke påvirker prepareringskapasiteten eller -prosessen for slike løyper. Dessverre gjelder ikke dette i et omvendt scenario.

Standard prepareringsmaskiner med parallelløft på frontskjær og uegnet utstyrsbærer bak begrenser og påvirker ofte bygge- og prepareringsprosessene i en snowpark, samtidig som det begrenser hva som er mulig å bygge. Derfor bør et anlegg med en snowpark som deler prepareringsmaskin mellom denne og andre områder i anlegget alltid velge en parkmaskin.

Når det gjelder modell, merke, størrelse og kapasitet på maskin er det både fordeler og ulemper med ulike maskiner. Generelt er oversiktlighet fra førerplass (i første rekke gjelder det i forhold til valg av stikkestyring fremfor ratt), klatreevne, nøyaktighet i styre-/ hydraulikksystemer og manøvreringsevner viktige hensyn som må tas ved valg av maskin.

Et alternativ som kan vurderes er en parkmaskin med vinsj hvis anlegget ikke har en separat vinsjemaskin, ulempen med denne er at den er tung og at sjåføren mister en del av oversikten. Likevel gir det den fordelen at vi kan bygge bedre, lengre og brattere landinger, noe som er viktig for brukersikkerheten.

Når det gjelder bruk og disposisjon av prepareringsmannskap og maskiner så bør det følge en relativt enkel logikk. Vi bør sørge for at den eller de som har den beste kompetansen på å preparere og å bygge snowparker gjør mesteparten (helst alt) av prepareringsarbeidet som kreves i parken i løpet av sesongen. I de tilfellene der det finnes parkmaskiner og standardmaskiner i et anlegg bør vi prioritere slik at det alltid er parkmaskiner som blir brukt i snowparken.

All informasjon er hentet fra parkmanualen.

NIF-EPI02, 02