Foto: Bardum

ParaAlpin-helg 28.-30. januar 2022

Siste helgen i januar er vi igjen klare for ParaAlpin-helg på Kongsberg. Arrangementet er et samarbeid mellom Vestfold og Telemark skikrets, Norges skiforbund og Buskerud skikrets.

Arrangementene er for personer med syns/ bevegelseshemming som ønsker å prøve alpint (sittende og stående), og for de som har mer erfaring. Her vil det bli både nybegynnerkurs, instruktørkurs, paraalpintdag hvor man kan teste utstyr/få veiledning, infodag for klubber og breddesamling.

I tillegg legges det opp til ledsagerkurs, og informasjonsdag for klubber (info om paraalpint og test av utstyr).

For hvem: Personer med syns/ bevegelseshemming som ønsker å prøve alpint (sittende og stående), og for deg som har mer erfaring. Informasjonsdag for klubber er for trenere, ledere, styremedlemmer, foreldre eller ander som ønsker mer kunskap om para-alpin.

Program for helgen (for mer informasjon og påmelding, klikk på linken på de ulike arrangementene):
De ulike arrangementene vil bli lagt ut fortløpende.

Når:
Breddesamling: Torsdag 27.- Søndag 30. januar 2022
Nybegynnerkurs: Fredag 28.- søndag 30. januar 2022
Ledsagerkurs: Lørdag 29.-søndag 30. januar 2022
Paraalpindag: Lørdag 29. januar 2022
Infodag for klubber: Lørdag 29. januar 2022

• Para Alpin-dag (lørdag), åpen dag for de som ønsker å prøve kjøre ski (sittende eller stående). Her kan du låne utstyr og få veiledning av våre instruktører. Det må være min.10 personer påmeldt for at dagen gjennomføres.

• Nybegynnerkurs sit-ski (fredag-søndag): For bevegelseshemmede som har forutsetninger for å kunne bli egenkjørt/selvstendig i sitskien. Kurset er for både de med og uten utstyr.

• Ledsagerkurs sit-ski For ledsagere som skal ledsagerkjøre brukere som ikke selv kan bli egenkjørt. Det anbefales at også brukeren blir med på kurset.

• Breddesamling (fredag-søndag) For de som kjører selvstendig, evnt sammen med ledsager.

• Infodag for klubber (lørdag)- Utgår grunnet koronarestriksjoner.

NB! På Para Alpin-dag og nybegynnerkurs sit-ski MÅ deltaker ha med ledsager som deltar aktivt.  Pga situasjonen rundt Covid-19 så kan ikke instruktørene hjelpe til fysisk i bakke og i heis. Derfor stilles det krav til gode skiferdigheter blant ledsagerne.

NB! Pga situasjonen rundt Covid-19 så kan ikke instruktørene hjelpe til fysisk i bakke og i heis.
Derfor stilles det krav til gode skiferdigheter blant ledsagerne.

De som har eget utstyr (sitskibiski) tar dette med. Det er mulig å låne sitski (sitski, kartski, o.l. samt tilhørende ski) fra Norges Skiforbund, vennligst spesifiser dette i påmeldingen (begrenset antall).

OBS: Vi har ikke vanlig alpinutstyr (til ledsager) eller hjelm tilgjengelig. Det kan leies hos Kongsberg Skisenter.

Grunnet koronasituasjonen, må vi hele tiden legge til grunn gitte retningslinjer fra myndighetene og NSF. Endringer i program/avlysning kan skje på kort varsel.

For spørsmål se kontaktinfo i de enkelte arrangement.