Aktiv vinter til tross for pandemi og kulde

65.000 barn og unge i 518 idrettslag landet rundt har i vinter deltatt i Telenor-karusellen, som regnes som det viktigste rekrutteringstiltaket i norsk vintersport.

Karusellen ble i år arrangert for 15. gang, og har gitt idrettstilbud til mange barn i en tid da andre tilbud har vært koronastengt.

Barn opp til 12 år, foreldre og arrangører har hatt en krevende vinter med pandemi og utfordrende værforhold fra snømangel til kulde. Dette er forklaringen på at karusellen denne vinteren har hatt litt lavere deltakelse enn normalt.

I en undersøkelse blant deltakerklubbene i fremgår det at flesteparten av de påmeldte klubbene har fått arrangert som planlagt eller med mindre tilpasninger. Men mange klubber legger heller ikke skjul på at pandemi, snømangel og kulde har vært krevende.

– Jeg er svært imponert over klubbene som har gjennomført karusell i vinter, sier Erik Røste, president i Norges Skiforbund. Han er glad for tilbakemeldingene fra klubbene som mener Telenor-karusellen er svært viktig for klubben. Tre av fire klubber mener de har fått økt rekruttering som følge av karusellen, og de fleste klubbene står klare til å arrangere neste år

Sponsorsjef Petter Svendsen i Telenor Norge, som samarbeider med Skiforbundet om karusellen, fremhever rekrutteringen som et viktig mål med arrangementene landet rundt.

– Vi støtter idretten fra bredde til topp. Tilbakemeldingene fra toppalpinist Ragnhild Mowinckel understreker betydningen av karusellen. Hun mener hun aldri hadde nådd toppen uten arbeidet som ble gjort for å tilrettelegge for konkurranser i sitt lokale idrettslag i oppveksten. Dette oppsummerer viktigheten av Telenor-karusellen, sier Svendsen.

Dette er Telenor-karusellen
Skiaktivitet i alle skigrener for årsklassene opp til og med 12 år innen langrenn, alpint, hopp, kombinert og freestyle. I tillegg til grenspesifikt innhold arrangeres det også skileik.  De påmeldte klubbene får materiell som start/målseil, startnummer og premier til deltakerne.