Utstyrsordningen 2018

Det er klart for årets runde med søknader om spillemidler til utstyr, inkl. prepareringsutstyr langrenn. Søknadsfrist 6. februar 2019.

SpareBank1-cup

SpareBank1-cup langrenn i Buskerud Skikrets omfatter klassene 13 år til og med junior og startet med Gravsetrennet i Hemsedal 1. des. Neste renn er Eggedalsrennet 5. januar.

Imponerende av Buskerudjentene på Gålå

Imponerende innsats av Buskerudjentene i Norgescup senior langrenn på Gålå. Seier til Emilie Fleten fra Gol på fredagens 10 km fri og seier på lørdagens sprint i seniorklassen for juniorløper Kristine Stavås Skistad, gratulerer!

Sterk sesongåpning av Skistad og Fossesholm på Beitostølen

Kristine Stavås Skistad tok en knallsterk 2. plass på lørdagens sprint på Beitostølen. Fredag tok Helene Marie Fossesholm en sterk 11. plass på 10 km klassisk og fulgte opp med en imponerende 5. plass på søndagens 10 km fri. Svært imponerende av juniorjentene i dette selskapet!

Vikersund

Lindvik vant Konica Minolta NC Vikersund begge dager

2018.12.02 Marius Lindvik vant begge dager i Vikersund. Arrangøren var godt forberedt, og bakken hold godt gjennom to dager, også med en del regn på søndag. To flott gjennomførte renn med noe ulik vind lørdag, mens det på søndag var nærmest vindstille.

Har du husket skilisens?

Skisesongen er snart i gang, husk at alle skiløpere over 13 år må betale skilisens for å kunne delta på skirenn. Husk at skilisensen også fungerer som forsikring.

Rekorddeltagelse på Høstmøtet

Stort oppmøte og mange gode diskusjoner under Fagmøte Hopp. Både NSDL og FIS Dommerne hadde også sine seminarer denne helga. Her finner du referat og presentasjoner fra Fagmøte, inkl. oppsummering fra gruppeoppgaven AlleMed.

Bestemmelser om barneidretten

Vinteren er i anmarsj. Det nærmer seg sesongstart for de fleste vinteridretter, noe som betyr at det skal konkurreres jevnlig de neste månedene. I den sammenheng er det viktig å ha «Bestemmelsene om barneidrett» friskt i minnet. Barn er barn, og ikke små voksne.

Verdibasert fluorvedtak

- Dette er et klart verdivalg for alle som er glad i norsk langrenn. Vi håper langrenns-Norge vil respektere fluorforbudet ettersom forbudet er basert på tillit, opplyser leder av langrennskomiteen, Torbjørn Skogstad.

Telenor Karusellen 2018/2019

Ønsker du å gjøre barnearrangementer lettere å arrangere, og bidra til positiv utvikling for barn? Bli Telenor Karusell-arrangør. Søk innen 11.november for muligheten til å arrangere Telenor Karusellen i din klubb eller for ditt lag.

Kombinertsamling i Trysil

Norges Skiforbund kombinert inviterer til miljøsamling på snø for gutter og jenter i Trysil 2.-4. november.

Utstyrsordningen 2018

Det er nå mulig for idrettslag og særforbund å søke om spillemidler til utstyr. Kulturdepartementet og Norges idrettsforbund har satt av til sammen 35,8 millioner kroner som skal tildeles klubber og særforbund.

Høstmøte 2018

2080926 Alt er duket for Skiforbundets Høstmøte. For første gang i år arrangeres Fagmøte Hopp, FIS dommerseminar og NSDL høstmøte på samme sted samme helg. Arrangementsutvalget har også møte lørdag ettermiddag. Program og agenda er klart. Påmelding innen 1. oktober.

Smøreopplegg langrenn sesongen 2018-2019

Langrennskomiteen ønsker å videreføre suksessen med tilbud om smøreopplegg langrenn for Buskerudløpere i NC-renn og mesterskap for kommende sesong. Klubbene melder inn behov innen 15. oktober

Trenerseminaret 2018

Det årlige trenerseminaret for Norges Skiforbund er i år lagt til 20-21. oktober på Scandic Helsfyr Hotell. Hold av helgen til faglig påfyll og inspirasjon.

Vellykket fagdag langrenn

Torsdag 6. september ble den første fagdagen langrenn arrangert på Konnerud i det spennende samarbeidsprosjektet mellom Olympiatoppen Sørøst og skikretsene i Buskerud og Telemark/Vestfold.

Kretssamling alpint Kongsberg 8. - 9. september

Alpinister samt trenere og lagledere i alpinklubbene i Buskerud inviteres til barmarksamling i regi av Buskerud Skikrets v/Buskerud Alpin på Kongsberg 8. - 9. september for klassene U12 – U21. Ny påmeldingsfrist: 6. september.

Trenerseminaret 2018

Tid for å rydde i bod og garasje

Meld din klubb på byttehelgen. I november arrangerer hundrevis av idrettsklubber over hele landet byttehelg der det kjøpes og selges brukt skiutstyr.

Rulleskirenn 2018

Rulleskisesongen er godt i gang og fortsetter med rulleskirenn på Heistadmoen på Kongsberg 15. september.

Trenarkurs alpint

12.-17. august 2018 inviterar Sogn og Fjordane Skikrins/ Norges Skiforbund til Trenar 1 og 2 kurs i alpint på Juvass. Oppdatert informasjon 31.07.2018: Trenarkursa er AVLYST då Juvass har stengt.

Hva betyr GDPR for idrettslaget?

Nye EU-regler og oppdatert norm for behandling av personopplysninger og informasjonssikkerhet får betydning for alle organisasjonsledd i norsk idrett.

Vil jobbe med «kulturen»

Norges Skiforbund Alpint har startet med et «kulturprogram» med målsetting om å bygge kultur i alpin-Norge på alle nivåer og aldersgrupper.

Breddesamling Juvass

Oppdatert 20.juli. 2018. Vi må desverre avlyse samlingen da Juvass har stengt. Vi har sett på andre løsninger, men velger å avlyse. Om det skulle bli endringer så kommer vi med mer info første uke i august. NSF Alpint inviterer U14 og U16 til fem dagers breddesamling på Juvass 13.-17. august 2018.

Vårmøte langrenn og alpint

Her finner du referat/presentasjoner fra vårmøte langrenn i Buskerud Skikrets 4. juni samt vårmøte alpint 10. juni.

FIS-liste alpint 2018-2019

Det er tid for innmelding på FIS-lista alpint for sesongen 2018-2019. Siste frist for å sende inn påmeldinger/endringer er 15. august.

Rennsøknader skirenn 2018-2019

Da er det igjen tid for rennsøknader til kommende sesongs terminlister i de ulike skigrener i Buskerud. Alle rennsøknader må legges inn av klubbene i Sportsadmin innen 15. august.

Rulleskivett!

Et sikkert vårtegn er rulleskiløpere på veiene. Da er det viktig å følge regler for å hindre skader og ulykker - her er rulleskivettreglene!

- Fantastiske nyheter

I revidert nasjonalbudsjett for 2018 foreslår regjeringen i dag at det bevilges et driftstilskudd på 2,5 millioner kroner til nasjonalanlegget Vikersund Hoppsenter.

Næsvold på rekruttlandslaget kombinert

Vi gratulerer Leif Torbjørn Næsvold fra Røykenhopp med plass på Rekruttlandslaget kombinert/Team Beijing 2022. Vi ønsker lykke til, moro at Buskerud har landslagsløper i kombinert!

Fagmøte Hopp og Skiting 2018

2018.06.04 Hopp avholdt Fagmøtet fredag 1. juni i forkant av Skitinget i Stavanger. Alexander Stöckl fortalte om vegen til Gull i OL, og Magnus Brevig forklarte hvordan Norge jobber med idrettsvitenskap for å utvikle hoppsporten. Oppsummering fra fagmøtet.

Golberg og Fossli på sprintlandslaget

Norges Skiforbund har uttatt utøvere på menn distanse, menn sprint og kvinner elite foran 2018-2019-sesongen. Vi gratulerer Pål Golberg og Sondre Turvoll Fossli med plass på sprintlandslaget og ønsker lykke til med kommende sesong!

Hovedlandsrennet alpint Hemsedal

Et flott Hovedlandsrenn alpint for U15 og U16 ble arrangerert i Hemsedal 10.- 15. april og Buskerudløperne oppnådde mange fine resultater. Buskerud vant Teameventet og ble tredje beste krets i HL.

Telenorlekene alpint Oppdal

5. - 8. april ble Telenorlekene (landsfinale alpint) for klassene U13 og U14 arrangert på Oppdal med mange fine Buskerudresultater.

Jubileumspokalen 2018

Buskerud Skikrets oppfordrer klubbene til å komme med innspill til kandidater til Jubileumspokalen 2018. Kriteriene finner dere her.

Klart for Skarverennet

Lørdag 21. april er det klart for vårens vakreste eventyr - Skarverennet, med en rekke toppløpere på startstreken i tillegg til tusener av spreke turløpere og mosjonister.

6 Buskerudløpere på alpinlandslagene

Hele 6 Buskerudutøvere er tatt ut på World Cup/Europacuplagene alpint for neste sesong. Skikretsen gratulerer med uttaket og ønsker våre utøvere lykke til med forberedelsene til ny sesong.

Skiforbundets Utviklingsmodell (SUM)

Les mer om hvordan din klubb kan jobbe mer aktivt for å beholde skiutøverne gjennom hele barne- og ungdomsperioden. Skiforbundets Utviklingsmodell (SUM) har fokus på et langsiktig utviklingsperspektiv, og skal være skiidrettens røde tråd i alt arbeid fremover.

Langrennscross gjennomført i Bevernrennet

Søndag 18. mars arrangerte IL Bevern LANGRENNSCROSS på Stevningsmogen. Dette er arrangement i tråd med Skiforbundets nye utviklingsmodell. Vi håper flere vil prøve ut denne rennformen, her er film og erfaringer fra Bevern.

Utøverne i sentrum i Skrim

IL Skrim setter utøverne i sentrum og er et godt eksempel i Skiforbundets nye utviklingsmodell. Se artikkel samt film fra treningskveld på Heistadmoen.

Breddesamling freeski Uvdal

Første helgen i mars var det breddesamling freeski i regi av Buskerud skikrets og jenterekrutteringsprosjektet Hidden Skills.

Strålende Buskerudresultater i jr-NM, 7 gull

Hele 7 gull av 14 mulige til Buskerudløperne i jr-NM langrenn på Steinkjer. Utrolig sterk innsats, gratulerer til våre løpere. Søndag ble det gull i jentestafetten og bronse til gutta!

Hovedlandsrennet nordiske grener

Buskerudutøverne oppnådde fine resultater i Hovedlandsrennet på Lygna/Raufoss. Gull i jentestafetten og gull til Emma Kirkeberg Mørk, skikretsen gratulerer.

Virtuelt hopprenn "live" på Youtube

Har du lyst til å delta i et virtuelt hopprenn som sendes live på Youtube? PÅmeldingsfristen er utvidet til 28. februar. Landslagsluer til alle i premie.

God Buskerudinnsats i Pokal Loka

Tre Buskerudløpere var blant Norges representanter i de internasjonale barnerennene i alpint i Pokal Loka i Slovenia 10. - 11. februar.

OL-gull til Tande

GRATULERER til Daniel-Andrè Tande og Kongsberg IF med OL-gull for Norge i laghopp. Fantastisk prestasjon!

Se Skandinavisk cup Direkte

Se Skandinavisk cup/Statoil norgescup i langrenn fra Granåsen direkte på SKI-TV fredag 23. februar, lørdag 24. februar og søndag 25. februar.

Storsamling 2018

Utfordring og glede er årets tema! Påmeldingsfrist 15. februar! Du finner linken under i artikkelen fra 15. februar klokken 10.00

NC/NM junior sprint i Holmenkollen

16. - 18. feb. var det Norgescup langrenn for junior i Holmenkollen med innlagt NM junior sprint. Tre seire til Helene Marie Fossesholm og ellers en rekke flotte Buskerudresultater.

NC senior/U23 mesterskap Åsen

9.-11. februar var det Norgescuprenn for senior samt U23-mesterskap på Åsen ved Nannestad. Emilie Fleten fra Gol og Per Kristian Nygård gikk gode løp med 5. og 4. plasser i henholdsvis klassisk og fri.

NM jr/NC hopp

10.-11. februar var det NM junior og NC hopp i Lysgårdsbakkene på Lillehammer.

Sølv til Kristine i junior-VM sprint

Gratulerer til Kristine Stavås Skistad fra Konnerud med sølv på sprinten i junior-VM! Fin innsats av Kristine også på 5 km klassisk med 5. plass og beste norske.

Mini RAW AIR i Vikersund Hoppsenter 18. mars

Vi gjentar suksessen med Mini Raw Air også i 2018! Samtidig som det er finalehelgen for hoppturneringen RAW AIR i Vikersund, arrangeres Mini Raw Air under den store familiedagen på søndag.

Klart for KM sprint langrenn og SG/SSL alpint

Helgen 3. - 4. februar er det klart for flere spennende KM; lørdag KM sprint langrenn i Beiarennet på Nesbyen. Ål arrangerer KM alpint med Super-G på lørdag og storslalåm på søndag.

Gull til Fossesholm i Nordisk juniorlandskamp

Vi gratulerer Helene Marie Fossesholm (Eiker) med seier på 5 km klassisk og Andreas Kirkeng (ROS) med en sterk 6. plass på 10 km klassisk i Nordisk juniorlandskamp langrenn Vuokatti, Finland 26.-28. januar 2018. Meget bra av våre! Også gull til Helene Marie og Andreas i stafettene søndag!

Flotte KM langrenn klassisk og friteknikk

27. januar ble KM klassisk i regi av Birkebeineren arrangert på Konnerud. Søndag sto friteknikk i regi av Skrim for tur på Heistadmoen. Flotte arrangement under supre forhold!

Klart for junior-VM

Fra 28. januar til 3. februar arrangeres årets junior-VM i nordiske grener i sveitsiske Kandersteg/Goms. Parallelt arrangeres også U23-VM i langrenn.

VM-GULL x 2 til Tande!

Buskerud Skikrets GRATULERER Daniel Andrè Tande fra Kongsberg IF og Flying Team Vikersund med to gull i helgens skiflyvnings-VM i Oberstdorf.

Augdal uttatt til U-23 VM

Buskerud Skikrets gratulerer Ringkollens Eirik Sverdrup Augdal med uttaket til U-23 VM langrenn og ønsker lykke til.

Seier til Augdal i Skandinavisk cup i Piteå

Gratulerer til Eirik Sverdrup Augdal fra Ringkollen med seier på 15 km fri i Skandinavisk Cup i Piteå, meget sterkt! Imponerende løp også på søndagens 30 km klassisk fellesstart med 5. plass til Eirik.

Regler ved smøring av ski

På Vårmøtet til langrenn 2017 ble det vedtatt regler for opphold og bruk av smørefasiliteter ved NSF arrangement.

NC junior Beitostølen

5.- 7. jan. åpnet juniorene sin Norgescup langrenn på Beitostølen. Gratulerer til Helene Marie Fossesholm og Andreas Kirkeng med hver sin NC-seier i fredagens klassiske renn. Lørdag ble det seier i sprint til Fossesholm og Kristine S. Skistad og søndag ny seier til Fossesholm. Gratulerer til en rekke Buskerudløpere med flotte resultater.

Nytt basisanlegg ski på Konnerud

Nytt basisanlegg for utvikling av skiferdighet og skileik er bygget på Konnerud. Her kan barn, unge og voksne trene tekniske ferdigheter på ski.

NIF-EPI03, 03
NTB scanpix