Eventyrlig vintersesong

Freeskikjører Ulrik Samnøy avsluttet en eventyrlig vinter med gull i junior-VM i bigair i svenske Kläppen lørdag 13. april. Norge preget igjen årets junior-VM i alle Norges Skiforbunds grener.

Trenarkurs langrenn

21.-27. juni 2019 inviterer Sogn og Fjordane Skikrins/ Norges Skiforbund til Trenar 1 og 2 kurs i langrenn på Sognefjellet.

Guro og Sivert ble norgesmestere

Sesongen 2018/2019 ble avsluttet i Leikanger med NM i fjelltelemark. Guro Helde Kjølseth og Sivert Hole reiste hjem med gullmedaljen i seniorklassen.

Over 800 til start!

Det var over 800 som stilte til start til 5 og 10 kilometeren under helgas NM i langrenn. Det var både juniorer og seniorer til start som gjorde at de var så mange påmeldt. 290 kvinner og 518 menn.

Hovedlandsrennet alpint på Oppdal

2. - 7. april var Hovedlandsrennet alpint for 15/16-åringene på Oppdal. En rekke Buskerudløpere var på startstreken og flotte resultater ble oppnådd.

Jubileumspokalen 2019

Buskerud Skikrets oppfordrer klubbene til å komme med innspill på kandidater til Jubileumspokalen 2019. Kriteriene finner du her.

Telenorlekene alpint i Trondheim

28. - 31. mars var det årets store happening for 13/14-åringene i alpint; Telenorlekene/Landsfinale i Vassfjellet i Trondheim. Topp innsats av Buskerudløperne!

SpareBank1-cup

SpareBank1-cup langrenn i Buskerud Skikrets går over seks renn og omfatter klassene 13 år til og med junior. Neste renn er finalen som inngår i Geilo Skifestival lørdag 13. april.

Teamsprint på Heistadmoen 3. april

IL Skrim gjentar suksessen fra i fjor og inviterer klubbene i Buskerud til en uhøytidelig teamsprint fristil på Heistadmoen Skistadion onsdag 3. april.

NM junior langrenn på Savalen

8. - 10. mars var det NM junior langrenn på Savalen. Knallstart for Buskerud på klassiskdistansene på fredag og fantastisk oppfølging på lørdagens fristilsdistanser samt gull og 4. plass i søndagens stafetter.

Per Nymoen - Gi mannen en stav!

Ny langrennsbok: En hilsen til «Langrenns-Norge» fra en bygutt som var meget interessert i idrett, men uten talent for de store prestasjoner. Via opplevelser i Oslomarka vaktes begeistringen for langrenn, som igjen førte til jobb i Norges Skiforbund.

Fluorkontrollene er endelig i gang

Etter en periode med intenst arbeid for å utvikle gode testmetoder og prosedyrer ble historiens første fluorkontroll gjennomført under hovedlandsrennet på Gålå i helga.

Kretssamling alpint Geilo 9.- 10. mars

Alpinister samt trenere og lagledere i alpinklubber i Buskerud inviteres til kretssamling på Geilo i regi av Buskerud Skikrets og Geilo IL. Samlingen 9. -10. mars gjelder for klassene U12 – U21.

NC junior/NM jr sprint Åsen

Buskerudløperne hevdet seg igjen med toppresultater i Norges Cup junior, denne gang i Norgescup junior/NM junior sprint på Åsen.

Alpint: Uttak junior-VM

Norges Skiforbund har tatt ut 16 utøvere til årets junior-VM i italienske Val di Fassa 18.-27. februar.

NM på ski i Meråker

31. jan. - 3. feb. var det NM på ski langrenn del 1 i Meråker med flere Buskerudløpere på startstreken. Buskerudjentene leverte solide løp på torsdagens åpningsdistanse 10 km klassisk. Flott SØLV til Kristine S. Skistad på fredagens sprint og sterk 10. plass til Tiril Liverud Knudsen i lørdagens skiathlon.

Hopp innfører fluorforbud

Hoppkomiteen sluttet seg tirsdag til vedtaket i langrenn og innfører forbud mot fluorholdige gliprodukter i aldersgruppene til og med 16 år.

Kombilekene 2019

Tolga er klare for en helg fylt med konkurranser og masse aktivitet 9-10. februar.

Kombilekene 2019

Junior-/U23-VM i Lahti

Hele 7 Buskerudløpere er uttatt til junior/U23-VM i Lahti fra 20. - 26. januar; fem i langrenn og to i hopp. Gratulerer til Kristine Stavås Skistad med GULL på sprinten og Helene Marie Fossesholm med 2xSØLV på 5 km fri og 15 km klassisk i Jr-VM samt GULL til begge i stafetten, fantastisk innsats!

Finale Hopptreff 2019

Lørdag 2. februar og søndag 3. februar arrangeres Finale Hopptreff i Lierberget Hoppsenter, Hamar

Solan Gundersen Vinterleker 2019

Her er info og opplegg i.f.m. Solan Gundersen vinterleker hopp og kombinert i Alvdal 21. – 24. februar. SGV er hovedrennet i hopp og kombinert for aldersklassene 12-14 år.

Norgescup senior på Nes

18.- 20. januar var det Equinor Norgescup senior langrenn på Nes i Akershus. En rekke Buskerudløpere var på startstreken og fine plasseringer og pallplasser ble oppnådd.

SUM/fartssamling alpint på Ål 30. januar - 2. februar

Alpinister samt trenere og lagledere i alpinklubber i Buskerud inviteres til fartssamling og fartsrenn i regi av Buskerud Skikrets og Ål Alpin. Samlingen 30. januar – 1. februar gjelder for klassene U12 – U21. Lørdag 2. februar inviteres klassene U10 år og yngre til fartslek.

Minnerenn for Vibeke Skofterud

- Ideen om et minnerenn kom ganske raskt etter Vibekes bortgang. Det er en naturlig måte videreføre hennes engasjement og arv på, sier Tormod Skofterud, styreformann i Vibeke Westbye Skofteruds Minnefond.

Pressemelding fra Norges Skiforbund

Langrennsløperne Helene Marie Fossesholm og Kristine Stavås Skistad (begge på Skiforbundets juniorlandslag) har uavhengig av hverandre, og med helt ulike utgangspunkt, fått spørsmål om bruk av medisiner i forbindelse med hormonbehandlinger knyttet til vekstforstyrrelser.

Totalt overlegne

De norske utøverne var totalt overlegen i helgas kontinentalrenn i kombinert.

Stor Buskeruddominans i NC på Konnerud

Buskerudløperne fikk en knallstart på 5/10 km fri med seier i 4 av 6 klasser i fredagens Equinor Norgescup junior på Konnerud. Lørdag og søndag fortsatte med imponerende resultater. Skikretsen gratulerer både løpere og Konnerud IL som dyktig arrangør!

Nominasjon til kretslag freeski i Buskerud

Freestylekomiteen i Buskerud Skikrets ønsker å etablere et kretslag for Freeski og ønsker tilbakemeldinger fra klubbene med nominasjon av egne løpere til dette kretslaget.

nif-epi04, 04