NOR Freeski Cup 2019/2020

Vinteren nærmer seg og terminlisten for kommende sesong er spikret og klar. Med åtte destinasjoner for NOR Freeski Cupen og Hovedlandsrennene ser vi frem mot nok en spennende skisesong.

Telenor Karusellen 2019-2020 sesongen

Det er klart for en ny karusell! Vi ønsker å skape enda større aktivitet opp til og med 12 år, og inviterer klubber og lag til å arrangere Telenor Karusellen i sine lokalmiljøer.

Miljøsamling i Trysil

Norges Skiforbund kombinert inviterer til miljøsamling på snø for gutter og jenter i Trysil 1.-3. november.

Ute i tre måneder

Det var i begynnelsen av september, på første landslagssamling i Hintertux, at Erik Kvernberg falt og skadet tommelen stygt.

Søknad om nasjonale renn

Søknadsfristen for nasjonale mesterskap i nordiske grener i 2022 og Norgescup i langrenn 2020/21 er 1. november.

SAS sportspriser

Skiforbundets kretser og klubber har mulighet til å benytte seg av SAS sportspriser og oppnå verdifulle fordeler i forbindelse med sin reisevirksomhet.

Fremtidens langrennsløpere samlet

50 av landets nest beste langrennsløpere var på plass da alle Team Veidekke-lagene og rekrutteringslandslaget var samlet i Lillehammer for en storsamling sist uke.

Husk skilisens!

Skisesongen nærmer seg, husk at alle skiløpere over 13 år må betale skilisens for å kunne delta på skirenn.

Ski-NM Konnerud 2020

Vinterens store skibegivenhet i Buskerud er NM langrenn på Konnerud fra 30. januar til 2. februar 2020. Nå er nettside og facebookside for arrangementet åpnet og kan følges frem mot mesterskapet.

Overnatting og smøreopplegg langrenn 2019-2020

Her er info fra Langrennskomiteen om Skikretsens tilbud til utøvere under Hovedlandsrenn, Norgescup junior og senior, samt NM for junior og senior sesongen 2019-2020. Svarfrist klubber/team: 7. oktober

25 deltagere på kretssamling hopp i Vikersund

13. - 15. september ble det arrangert kretssamling for hopp i Vikersund. Med fasiliteter for mat, overnatting, hoppbakker, foredrag og gymsal så ble det lagt til rette for en sosiale og fin helg for alle og det ble hoppet i alle sommerklare bakker.

Byttehelgen 2019

Vi vet at familier tar barna ut av idrett fordi det er for dyrt. Sånn skal det ikke være. Derfor håper vi at klubben blir med i november når hundrevis av idrettsklubber over hele landet og SpareBank 1 igjen arrangerer Byttehelg der det kjøpes og selges brukt skiutstyr.

Løypeseminar 2019

Nå kan du melde deg på årets løypeseminar 11.-13. november på Beitostølen.

Youth Olympic Games 2020

Langrennskomiteeni Norges skiforbund har innstilt deltagere til Youth Olympic Games i Lausanne, januar 2020

FIS-registrering freeski

I Norge er både NOR Freeski-cupen og NM (junior og senior) FIS-renn, og det ble vedtatt på vårmøtet 2019 at alle utøvere som skal delta, må inneha en FIS-lisens.

NOR FREESKI JENTECAMP

NOR Freeski inviterer jenter født i 2004-2009 til camp i Oslo 27.-29. september. Det vil bli en morsom og lærerik helg med varierte aktiviteter, hvor utøvere fra freeskilandslaget stiller som trenere på øktene.

Løypeseminar 2019

Årets løypeseminar for langrennsformål, arrangeres på Beitostølen mandag-onsdag 11.-13. november.

TD kurs på Lillehammer

Norges skiforbund inviterer til kurs for Teknisk Delegert i hopp og kombinert på Lillehammer 10.-11. august 2019. Lørdagen er også for eksisterende TDer. Kurset er gratis.

Rennsøknader skirenn 2019-2020

Da er det igjen tid for rennsøknader til kommende sesongs terminlister i de ulike skigrener i Buskerud. Alle rennsøknader må legges inn av klubbene i Sportsadmin innen 15. august.

Startkontingentsatser

Skistyret har vedtatt en endring i startkontingentene for 2019-2020 sesongen for alle grener.

Trenerkonferansen 2019

Norges idrettsforbund (NIF), særforbundene og Norges Idrettshøgskole (NIH) inviterer til historiens første felles trenerkonferanse på Norges Idrettshøgskole i Oslo den 20.-21. september 2019. Meld deg på!

Trener 1 Alpint Juvass 2019

NSF inviterer til Trener 1-kurs Alpint på Juvass 24-28. juni 2019, parallelt med breddesamling for U14/U16. Påmeldingsfrist 10. juni.

Alexander Stöckl

Vårmøte 2019

Hopp avholder sitt Fagmøte i forbindelse med Skiforbundets Vårmøte på Scandic Oslo Airport fra 14.-16.juni. Alexander Stöckl kommer; kommer du?

Rulleskivett!

Et sikkert vårtegn er rulleskiløpere på veiene. Da er det viktig å følge regler for å hindre skader og ulykker - her er rulleskivettreglene!

Fint skikretsting gjennomført

Buskerud Skikrets gjennomførte 8. mai et fint skikretsting samt vårmøter langrenn, alpint og hopp/kombinert. Steinar Berthelsen ble valgt som skikretsleder for en ny tingperiode. Her er tingprotokoll og vårmøtereferater.

Langrennslandslagene sesongen 2019-2020

Norges Skiforbund har tatt ut langrennslandslagene sesongen 2019-2020. Vi gratulerer Pål Golberg fra Gol og Sondre Turvoll Fossli fra Hokksund med plass på sprintlandslaget og ønsker lykke til!

Ble årets langrennstrener

Fred Pedersen fra IL Skrim Ski ble denne uken kåret til årets trener for vinterens sesong i forbindelse med det årlige trenerseminaret.

Sunn Idrett-konferansen 14. mai

Hjertelig velkommen til Sunn Idrett Konferansen 2019. Temaet for året er «Når energien mangler – årsaker, konsekvenser og tiltak».

Trenerseminaret 2019

Norges Skiforbunds årlige trenerseminar for etter og videreutdanning av trenere, vil i 2019 avholdes 1-2. juni på Norges idrettshøgskole i Oslo.

SpareBank1-cup

SpareBank1-cup langrenn i Buskerud Skikrets går over seks renn og omfatter klassene 13 år til og med junior. Finalen inngikk i Geilo Skifestival lørdag 13. april og her er sluttstillingen.

Eventyrlig vintersesong

Freeskikjører Ulrik Samnøy avsluttet en eventyrlig vinter med gull i junior-VM i bigair i svenske Kläppen lørdag 13. april. Norge preget igjen årets junior-VM i alle Norges Skiforbunds grener.

Trener II kurs i alpint - Fonna

Norges skiforbund i samarbeid med Hordaland skikrets inviterer til kursveke med trener II kurs i alpint frå mandag 24. juni - fredag 28. juni. Opent for påmelding.

Guro og Sivert ble norgesmestere

Sesongen 2018/2019 ble avsluttet i Leikanger med NM i fjelltelemark. Guro Helde Kjølseth og Sivert Hole reiste hjem med gullmedaljen i seniorklassen.

Skikretsting og vårmøter onsdag 8. mai

Buskerud Skikrets inviterer klubbene til Skikretsting samt grenvise vårmøter onsdag 8. mai. Påmelding ting innen 1. mai. Tingdokumenter og agenda vårmøter er nå lagt ut.

Over 800 til start!

Det var over 800 som stilte til start til 5 og 10 kilometeren under helgas NM i langrenn. Det var både juniorer og seniorer til start som gjorde at de var så mange påmeldt. 290 kvinner og 518 menn.

Hovedlandsrennet alpint på Oppdal

2. - 7. april var Hovedlandsrennet alpint for 15/16-åringene på Oppdal. En rekke Buskerudløpere var på startstreken og flotte resultater ble oppnådd.

Jubileumspokalen 2019

Buskerud Skikrets oppfordrer klubbene til å komme med innspill på kandidater til Jubileumspokalen 2019. Kriteriene finner du her.

Telenorlekene alpint i Trondheim

28. - 31. mars var det årets store happening for 13/14-åringene i alpint; Telenorlekene/Landsfinale i Vassfjellet i Trondheim. Topp innsats av Buskerudløperne!

Teamsprint på Heistadmoen 3. april

IL Skrim gjentar suksessen fra i fjor og inviterer klubbene i Buskerud til en uhøytidelig teamsprint fristil på Heistadmoen Skistadion onsdag 3. april.

NM junior langrenn på Savalen

8. - 10. mars var det NM junior langrenn på Savalen. Knallstart for Buskerud på klassiskdistansene på fredag og fantastisk oppfølging på lørdagens fristilsdistanser samt gull og 4. plass i søndagens stafetter.

Per Nymoen - Gi mannen en stav!

Ny langrennsbok: En hilsen til «Langrenns-Norge» fra en bygutt som var meget interessert i idrett, men uten talent for de store prestasjoner. Via opplevelser i Oslomarka vaktes begeistringen for langrenn, som igjen førte til jobb i Norges Skiforbund.

Fluorkontrollene er endelig i gang

Etter en periode med intenst arbeid for å utvikle gode testmetoder og prosedyrer ble historiens første fluorkontroll gjennomført under hovedlandsrennet på Gålå i helga.

Kretssamling alpint Geilo 9.- 10. mars

Alpinister samt trenere og lagledere i alpinklubber i Buskerud inviteres til kretssamling på Geilo i regi av Buskerud Skikrets og Geilo IL. Samlingen 9. -10. mars gjelder for klassene U12 – U21.

NC junior/NM jr sprint Åsen

Buskerudløperne hevdet seg igjen med toppresultater i Norges Cup junior, denne gang i Norgescup junior/NM junior sprint på Åsen.

Alpint: Uttak junior-VM

Norges Skiforbund har tatt ut 16 utøvere til årets junior-VM i italienske Val di Fassa 18.-27. februar.

NM på ski i Meråker

31. jan. - 3. feb. var det NM på ski langrenn del 1 i Meråker med flere Buskerudløpere på startstreken. Buskerudjentene leverte solide løp på torsdagens åpningsdistanse 10 km klassisk. Flott SØLV til Kristine S. Skistad på fredagens sprint og sterk 10. plass til Tiril Liverud Knudsen i lørdagens skiathlon.

Hopp innfører fluorforbud

Hoppkomiteen sluttet seg tirsdag til vedtaket i langrenn og innfører forbud mot fluorholdige gliprodukter i aldersgruppene til og med 16 år.

Kombilekene 2019

Tolga er klare for en helg fylt med konkurranser og masse aktivitet 9-10. februar.

Kombilekene 2019

Junior-/U23-VM i Lahti

Hele 7 Buskerudløpere er uttatt til junior/U23-VM i Lahti fra 20. - 26. januar; fem i langrenn og to i hopp. Gratulerer til Kristine Stavås Skistad med GULL på sprinten og Helene Marie Fossesholm med 2xSØLV på 5 km fri og 15 km klassisk i Jr-VM samt GULL til begge i stafetten, fantastisk innsats!

Finale Hopptreff 2019

Lørdag 2. februar og søndag 3. februar arrangeres Finale Hopptreff i Lierberget Hoppsenter, Hamar

Solan Gundersen Vinterleker 2019

Her er info og opplegg i.f.m. Solan Gundersen vinterleker hopp og kombinert i Alvdal 21. – 24. februar. SGV er hovedrennet i hopp og kombinert for aldersklassene 12-14 år.

Norgescup senior på Nes

18.- 20. januar var det Equinor Norgescup senior langrenn på Nes i Akershus. En rekke Buskerudløpere var på startstreken og fine plasseringer og pallplasser ble oppnådd.

SUM/fartssamling alpint på Ål 30. januar - 2. februar

Alpinister samt trenere og lagledere i alpinklubber i Buskerud inviteres til fartssamling og fartsrenn i regi av Buskerud Skikrets og Ål Alpin. Samlingen 30. januar – 1. februar gjelder for klassene U12 – U21. Lørdag 2. februar inviteres klassene U10 år og yngre til fartslek.

Minnerenn for Vibeke Skofterud

- Ideen om et minnerenn kom ganske raskt etter Vibekes bortgang. Det er en naturlig måte videreføre hennes engasjement og arv på, sier Tormod Skofterud, styreformann i Vibeke Westbye Skofteruds Minnefond.

Pressemelding fra Norges Skiforbund

Langrennsløperne Helene Marie Fossesholm og Kristine Stavås Skistad (begge på Skiforbundets juniorlandslag) har uavhengig av hverandre, og med helt ulike utgangspunkt, fått spørsmål om bruk av medisiner i forbindelse med hormonbehandlinger knyttet til vekstforstyrrelser.

Totalt overlegne

De norske utøverne var totalt overlegen i helgas kontinentalrenn i kombinert.

Stor Buskeruddominans i NC på Konnerud

Buskerudløperne fikk en knallstart på 5/10 km fri med seier i 4 av 6 klasser i fredagens Equinor Norgescup junior på Konnerud. Lørdag og søndag fortsatte med imponerende resultater. Skikretsen gratulerer både løpere og Konnerud IL som dyktig arrangør!

Nominasjon til kretslag freeski i Buskerud

Freestylekomiteen i Buskerud Skikrets ønsker å etablere et kretslag for Freeski og ønsker tilbakemeldinger fra klubbene med nominasjon av egne løpere til dette kretslaget.

NIF-EPI03, 03