Seks Buskerudutøvere på Freeskilandslaget

Norges Skiforbund har tatt ut hele 6 Buskerudutøvere til Freeskilandslagene for kommende sesong. Gratulerer med uttak og lykke til!

Freeskilandslaget 2023-2024

Norges Skiforbund Freeski har uttatt seks utøvere på elitelaget. Samtidig er det henholdsvis uttatt fire utøvere på rekrutt- og seks på juniorlandslaget.

– Vi har lagt bak oss våres beste sesong noensinne, med hele fem VM-medaljer, samt at vi sikret oss alle de individuelle verdenscupkulene. Derfor gleder vi oss enormt til ny sesong, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Det er to utøvere som har valgt å takke nei til landslagsplass kommende sesong. Dette er Ferdinand Dahl og Christian Nummedal.

Mens Dahl har valgt å utforske nye sider ved freeski, og har med det valgt å avslutte sin karriere på landslaget, ønsker Nummedal å utfordre seg selv på nye arenaer etter en kjempesesong med blant annet sølvmedalje i VM.

Freeskilandslaget ønsker begge lykke til, og er veldig stolte av å ha hatt de på lag i mange år. Fellesbetegnelse er at de fortsatt elsker ski, og det er det aller viktigste for freeski. Tusen takk for tiden og læringen vi har fått av dere «boys», og takk for det dere har gitt oss i alle år på landslaget.

Det er to kvinner og fem menn på elitelaget.
– Det er høy kvalitet på alle utøverne. Med et mindre lag kan jeg kan jobbe enda tettere med hver enkelt utøver. Selv om fjorårssesongen var den beste noensinne, har vi ambisjoner om å overgå den. Med erfaringer og støtte fra apparatet rundt utøverne, samt kvaliteten i laget, har jeg stor tro på dette, forteller landslagstrener Herman Orheim.

Det er uttatt 10 utøvere på rekrutt- og juniorlandslaget.
– Etter flere sesonger der majoriteten av laget har vært representert av seniorutøvere både på herre -og damesiden, velger vi i år å gi mer plass til juniorer. Det har vært krevende å halvere rekruttlaget, men vi føler samtidig det er et resultatmessig skille som forsvarer fordelingen. Kommende sesong vil både innebære junior-VM og ungdoms-OL, noe som her også har blitt tatt i betraktning. Videre gleder vi oss veldig mye til fortsettelsen med satsingsprosjektet for jentene, hvor det vil være en egen uttakssamling i slutten av august, forteller trener Simen Eie.

Her er landslagene:
Elite:
Johanne Killi, Dombås IL
Sandra Eie, Bærums Skiklub
Birk Ruud, Bærums Skiklub
Sebastian Schjerve, Namsos IL
Tormod Frostad, Bærums Skiklub
Ulrik Samnøy, Bærums Skiklub

Rekrutt:
Vebjørn Gråberg, SPK Freidig
Eirik Sæterøy, Aron Skiklubb
Mats Bjørndal, Geilo IL
Tevje Skaug, Kongsberg Freestyleklubb

Junior:
Ingrid Gullhagen, Ål IL
Leo Landrø, Geilo IL
William Heimdal Bostadløkken, IL Heming
Bendik Horgen Rasmussen, Aron Sportsklubb
Filip Stene-Johansen, Bærums Skiklub
Theodor Skarpnord, IL Heming

Landslagsuttakene er gjort av landslagsledelsen, og vedtatt av freestylekomiteen.