Skiklubbutvikleren i Buskerud er på plass

1. september startet Einar Aabrekk som skiklubbutvikler for Buskerud og Vestfold/Telemark skikretser. Dette arbeidet blir spennende for skiidretten og det er nå opp til skimiljøene å bli med og forme hvordan denne ressursen skal utnyttes.

Hei alle skiglade i Buskerud Skikrets.

Jeg er ansatt som skiklubbutvikler for Buskerud og Vestfold/Telemark skikretser fra 1. september. Jeg skal prøve å hjelpe alle grener å stanse frafallet og aller helst øke rekrutteringen. Det er ikke noe jeg kan gjøre alene, så jeg håper at alle klubber som har lyst på hjelp, tar kontakt. Noen har allerede bra med utøvere og noen har ligget brakk en stund. Jeg tror at vi har alle muligheter for å få flere til å begynne på skitrening. Men da må vi begynne å snakke om alt som er positivt med sporten, så får vi la media ta seg av fokuseringen på fluor, dyrt utstyr og at landslaget ikke stiller opp 🙂    Vi skal selvfølgelig ta de utfordringene når de kommer, men for barn under 12 (som er målgruppen min) har ikke de utfordringene. Fokuser på hvor fantastisk arena skisporten er for å skape robuste barn og unge. De kommer til å tåle vær og vind, de kommer til å bli fysisk og psykisk sterke dersom vi lager gode treninger. Trening som utfordrer, som fremmer samarbeid, ikke nødvendigvis å vinne - men å utvikle seg.

Jeg holder gjerne kurs for foreldre/nye trenere. Trenger ikke være så omfattende. Vi begynner mens barna trener, så ser vi om det gir mersmak. Vi skal komme dit at å bli med på et par episoder med skitrening med barna, skal være like gøy som å se et par episoder med Netflix... Jeg blir gjerne med på samlinger, både for å lære å kjenne klubben og kanskje komme med noen tips.

På sikt skal vi også se på anlegg og kanskje få til noen nærmiljøanlegg som er litt selvdrevne. Litt som svar på fotballens ballbinger. Jeg vil også kunne komme med en del utstyr som kan brukes til samlinger og trening.

Men vi begynner med at de klubbene eller foreldrene som vil ha hjelp, tar kontakt, så ser vi hvor veien går.

Einar Aabrekk, tlf. 95964471

einar.aabrekk@skiforbundet.no

Skiklubbutviklerprosjektet er et treårig prosjekt som tiltak mot nedgangen i aktivitetstallene.  Skiklubbutvikleren skal bistå klubbene i tiltak som øker rekrutteringen til skiidretten med særlig vekt på aldersgruppa 6-12 år. I utgangspunktet vil skiklubbutvikler besøke klubber og miljøer for å bistå med ulike typer kurs, erfaringsutveksling og aktiviteter, innspill til skileik- og basisanlegg, men er også åpen for andre innspill og ønsker fra klubbene.