Flotte dager på breen og plenty med snø!!! Foto: Fonna glacier facebook

Rapport Fonna2 17-26 juni

Nok en god samling, med et deltakerantall som mange andre mer kjente skidestinasjoner misunner oss. Det forteller meg at det har blitt gjort og fortsatt blir gjort mye bra arbeid i kretsen og klubbene våre. Viktig nå at vi bevarer den breddekulturen vi har, samtidig som vi lar de som ønsker blomstre å prestere på et høyt nivå.

Rapport kretstrener Fonna 2 17-26 juni invitasjon Fonna 3 5-14 august

Organisering:

Som på Fonna 1 var også den forhåndspåmeldingen på denne samlingen veldig god, og det ble derfor booket en ekstra leilighet på Flatabø og et hus på Brattabø som begge ligger et steinkast fra Hovdenhuset. Første del av samlingen hadde vi nok klart oss uten de ekstra plassene, men på siste del var de fleste sengene opptatt. Mat ble innkjøpt og fordelt rundt, mens middagene ble tilberedt og spist på Hovdenhuset. Dette fungerte stort sett veldig bra, og ingen gikk sultne i seng. Sportslig organiserte vi i 3 grupper og booket 3 traseer på breen, i tillegg til et bølgefelt. Vi hadde samme traseene hele uka, og fikk mye variert trening i og utenfor bølgefeltet i alle grener.

Gruppene ble styrt av: - U16 Helge Andersen - U14 Marius Hauge og Herman Middelthon Heggheim - U12 og U10 Thorbjørn Erland, Christian Kjellerød og Christian Waldmann.

I tillegg til disse var det mange gode hjelpere som bidrar med rigging, salting og vedlikehold av løyper. Samarbeidet med Hordalandsklubbene blir bare bedre og bedre, og de stiller med flinke trenere og gode hjelpere. Denne samlingen hadde vi deltakere fra Voss, Odda, Tertnes, Fana og Samnanger. Sistnevnte deltok for første gang. Det var mange lag på breen, under kan du se traseplanen til skisenteret og kretstreners plan for løypesetting på en slalomdag.

Sportslig utbytte:

Planen for samlingen var å få kjørt minimum 2 dager med Super-g i starten, men det satt været en effektiv stopper for. Vi fikk likevel en kjempedag med Super-g, og mange dager med storslalåm. Vi fortsatte med mye grunntekniske øvelser. Denne gang mer i løypemodeller. Ved å bruke bølgeterrenget i alle grener fikk vi stor og god variasjon i treningen. Det ble også mange gode barmarksøkter som er med å heve treningseffekten av en slik lang samling.

På «fridagen» onsdag, hadde vi en flott fjelltur på over 14km og ca. 4 timer, og det er kjekt å se hvor lett alpinister beveger seg i terrenget. Vi klinket også til med en svømmetur for U16 fra brua til badeplassen. En tur på ca 500m som går fra iskaldt smeltevann til litt mindre kaldt vann ved badeplassen. God variasjon i trening, både på ski og barmark.

Neste samling: Fonna 3 5-14.august (husk påmeldingsfrist 29.juli)

Hilsen Helge Andersen, kretstrener

nif-epi04, 04