Vellykket ParaAlpin helg

I samarbeid med skikretsene i Buskerud, Vestfold og Telemark og hjelpemiddelleverandøren Bardum arrangerte Norges Skiforbund Alpint Parahelg på Kongsberg 28.-30. januar. Les mer om helga her

I helgen ble det gjennomført både Nybegynnerkurs sitski, Ledsagerkurs sitski, breddesamling og Paradag.
Solen skinte fra skyfri himmel og stemningen var veldig bra.

I nybegynnerkurset fikk de ferske sitskikjørerne tilpasset utstyr, opplæring i tallerkenheis og stolheis samt grundig opplæring i svingtekninkk.
Alle deltagerne ble egenkjørte etter en dag, og dag to kunne vi ta med alle opp i stolheisen og kjøre de lengre bakkene.

Sitskigjengen sammen med sittende instruktør Jesper Trollmyr Eeg.

Video 1: Even Falch-Pedersen, 11 år, har kjørt sitski sammen med pappa Øystein i flere år. Denne helgen lærte han å mestre sitskien selv, og kan nå demontere ledsagerbøylen.

Ledsagerkurset er for ledsagere for deltagere som ikke har forutsetning til å kunne kjøre selv. Her fikk ledsagerne opplæring i sin rolle som ledsager. Heissikkerhet i tallerkenheis og stolheis og svingteknikk. Alle deltagerne på kurset mestret oppgavene sine veldig bra, og alle hadde stor progresjon.

Emma Sørby Larsen (7 år) med mamma Mariann og pappa Bjørn på ledsagerkurs

Emma Sørby Larsen (7 år) hadde med seg mamma Mariann og pappa Bjørn på ledsagerkurs. Ingen av dem hadde prøvd sitski tidligere, og mestra dette veldig fint. Stor stas var det også da storesøster Sara fikk prøve sitskien. «Dette er en fin aktivitet for hele familien» sier mamma Mariann og sier at de kommer til å søke NAV om sitski slik at familien kommer seg ut i bakken sammen.

Ali Bakthiari fra Notodden hadde bare meldt seg på paradagen på lørdag. Men syns det var så moro at han kom søndag også. Her sammen med sønnen Adrian som lærte å være ledsager i bakke og heis.

For de viderekommende utøverne som deltok på breddesamlingen stod teknikktrening og løypekjøring på programmet. Løperne fikk øvelser tilpasset sitt nivå. Utøverne fikk også innføring i besiktigelse og sporvalg i løype. Det ble satt storslalåmløype i samarbeid med Skimore Masters Kongsberg. Løperne fikk kjøre sammen med Mastersgruppen. Paal Angerman fra Asker var en av de stående utøverne. «Vi fikk gode oppgaver med trenerne, og løypekjøringa var utrolig moro. Jeg vil definitivt være med på samlinger videre», sier en fornøyd Angerman.

Stående gruppe jobber med teknikkøvelser

Bredde og rekrutteringsansvarlig ParaAlpint i Norges Skiforbund, Beate C Haugen, er veldig fornøyd med Parahelgen: «Helgen var en suksess. Det var god stemning blant deltagere, ledsagere og trenere.  Alle på kursene og aktivitetsdagen ble selvhjulpne i løpet av helgen»
Til tross for avmeldinger pga covidsituasjonen deltok 26 utøvere og ledsagere i helgen. «Ekstra moro var det at de som bare var påmeldt Paradagen på lørdag, opplevde så mye mestring og skiglede, at de ønsket å være med også på søndagen», sier Haugen.

Anne Katrine Aas fra Vestfold og Telemark Idrettskrets sørger for at sultne trenere og instruktører får pølser ute sola i lunsjen