Magnus Valø Balchen (Isao Horikiri)

Seier i Sapporo

Det har vært World Cup i Sapporo for para alpint den siste uken. Der kjørte de norske gutta Magnus Valø Balchen, Marcus Nilsson Grasto og Jesper Saltvik Pedersen.

Denne World Cup-runden startet med storslalåm for de norske utøverne. Der klinket Jesper Saltvik Pedersen til med en seier i lørdagens renn. Karmøy-utøveren tok seieren 1.45 foran italienske Rene De Silvestro. Tredjeplassen gikk til Jeroen Kampschreur fra Nederland. Magnus Valø Balchen kjørte inn til sjetteplass lørdag og Marcus Nilsson Grasto til en tolvteplass i Japan.

Tirsdag var det klart for det første av tre slalåmrenn. Saltvik Pedersen kjørte inn til femteplass i Sapporo og var 3.27 bak Jeroen Kampschreur som vant slalåmrennet. Både Valø Balchen og Nilsson Grasto kjørte ut i tirsdagens renn.

I onsdagens slalåmrenn gikk det ikke veien for de norske gutta. Jesper og Magnus kjørte inn til henholdsvis sjette- og syvendeplass og var 3.37 og 3.94 sekunder bak Kampschreur som tok sin andre seier i Sapporo. Nilsson Grasto startet ikke onsdagens renn.

På torsdag var det klart for det siste av tre World Cup-renn i slalåm i Sapporo. Både Jesper Saltvik Pedersen og Magnus Valø Balchen kjørte ut i 1. omgang i Sapporo og det var ikke den rette dagen for de norske gutta.

- En uke i Japan er gjennomført og med oss i bagasjen hjem har vi masse god storslalåm-kjøring og pudderdager ingen av oss har opplevd før. Litt under pari i slalåm, der resten av verden har jobbet godt. Nå skal vi hjem en uke før vi gleder oss til nye World Cup-runder, sier landslagssjef Hege Møller.

Neste World Cup er i Østerrike 27. og 28. februar. Da reiser det norske laget til Hopfgarten og det skal kjøres slalåm begge dager.

Resultater Sapporo

Magnus Valø Balchen og Jesper Saltvik Pedersen