Sett fra heistraseen og ned mot byen.

Sonderer muligheten for treningsaktiviteter

Norges Skiforbund har nylig vært på Svalbard for å sondere muligheter for treningsaktiviteter i en alpinbakke.

Den nye alpinbakken på Svalbard er planlagt klar til høsten. Mens breene i verden smelter, er Norges Skiforbund på jakt etter erstatningsmuligheter i fremtiden for å drive skitrening. Atle Skårdal, spesialrådgiver for alpinanlegg i sammen med anleggsrådgiver Marit Gjerland, har besøkt flere anlegg i Nord-Norge den siste tiden. På Svalbard sjekker Norges Skiforbund ut blant annet trenings- og konkurransearealer for alpinsporten på sikt.

Viktige forhold som sjekkes ut på Svalbard er blant annet bakkedesign, tekniske løsninger, utvikling av anlegget, mulige aktiviteter for fremtiden og mulige driftsmodeller.

Norges Skiforbund har god dialog med Lokalstyret på Svalbard, som er utbygger av anlegget. Den lokale klubben, Svalbard Turn, skal etter planen drifte anlegget. Skiforbundet er svært tilfreds med at lokalbefolkningen i Longyearbyen får et godt alpintilbud.

Bilde mot toppen av bakken, noen lysmaster allerede på plass.

Atle Skårdal på Svalbard

Les mer på Longyearbyen