Mange norske representanter er på plass i Dubrovnik for årets kalenderkonferanse til FIS. I dag ble VM-kandidatene for 2028 og 2029 klare. Fra venstre: Øistein Lunde (generalsekretær Norges Skiforbund), Thor Hushovd (Narvik 2029), Tove Moe Dyrhaug (skipresident), Erik Plener (Narvik 2029) og Claus Johan Ryste (sportssjef alpint). Foto: Claes-Tommy Herland/Norges Skiforbund

Kjemper om alpin-VM

Narvik kjemper mot Andorra og Val Gardena om retten til å få arrangere alpin-VM 2029. I dag ble det offisielt fra FIS om hvem som er VM-kandidater for 2029.

Den tidligere verdensmesteren i sykling, Thor Hushovd, skal hjelpe Narvik 2029 i søknadsprosessen.
– Jeg er både stolt og ydmyk over å få være med på en slik søknadsrunde. Norge har mange flotte alpindestinasjoner, men Narvik er annerledes og spektakulært. Dette blir en spennende prosess som jeg ser frem til, og det er ingen tvil om at jeg er veldig glad i alpinsporten, sier Hushovd.

Søknadsfristen til FIS for retten til å arrangere alpin-VM 2029 gikk ut 1. mai, og i dag ble det klart hvem som blir Narvik og Norges Skiforbunds konkurrenter om retten til å arrangere VM i alpint. FIS har mottatt tre søknader. Dette er italienske Val Gardena og Andorra. Norge har aldri tidligere arrangert alpin-VM. Avgjørelsen faller i forbindelse med et styremøte i FIS i forkant av FIS-kongressen på Island i juni 2024. Det er de 21 representantene i FIS-styret som avgjør hvem som får retten til å arrangere alpin-VM i 2029.

– Vi har et grunnlag som er veldig bra for denne søknadsrunden, og vi har skaffet oss mye erfaring fra tidligere runde. Denne uka er vi på plass med representanter i forbindelse med kalenderkonferansen i Dubrovnik, for å legge frem styrken i vår søknad. Vi har to harde konkurrenter i Val Gardena og Andorra denne gangen, men vi mener at vi har den beste søknaden. Det å få tildelt et stort og attraktivt internasjonalt mesterskap som et alpin-VM, kan sammenlignes med et langt maratonløp. Fremover skal vi fremheve Narvik sine styrker med løyper fra fjellet og rett ned i havet, kompakte leker hvor alt er i gangavstand. Det enorme engasjementet og støtten til denne søknaden fra hele Nord-Norge er særdeles viktig å formidle. Det vil være selve garantien for at et VM i Narvik i 2029 blir en suksess, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Thor Hushovd var med i prosessen rundt etableringen av Arctic Race of Norway. Han støttet prosjektet før det ble realitet, og har i tillegg påvirket inn mot blant andre lag, sponsorer og politikere. Denne erfaringen tar han med seg i arbeidet inn mot å få alpin-VM til Narvik 2029.
– Thor blir en ny fantastisk ressurs for oss, og vi er veldig glade for å ha han med på laget forteller Tove Moe Dyrhaug.

Dette er sjette gangen Norges Skiforbund søker om alpin-VM. Norges Skiforbund  søkte om alpin-VM i 2001, 2003, 2005 og 2007 med Kvitfjell/Hafjell som vertskap, mens 2027 var første gangen med Narvik som søkerby.

Alpin-VM fremover:
2025: Saalbach, Østerrike
2027: Crans Montana
2029: Val Gardena (Italia), Narvik (Norge) eller Soldeu (Andorra)

I nordiske grener er finske Lahti eneste søker for 2029, mens Planica er eneste søker til VM skiflyging 2029.

Les mer om kandidatene og prosessen på fisski.com

nif-epi04, 04