Hopp til innhold

Jesper Saltvik Pedersen under VM i fjor. (NTB)

Kjemper om prestisjetung ESA Best of Europe-sponsorpris

Med støtte fra DNB kjempet Jesper Saltvik Pedersen og de andre parautøverne for første gang om pengepremier under VM i Snøsport. Nå kan sponsorsamarbeidet også vinne European Sponsorship Awards, i kategorien Best of Europe.

Siden 2010 har DNB vært sponsor av Alpinlandslaget, herunder også selvsagt paralandslaget. For å styrke og støtte opp under hele paraidretten gikk DNB inn en stor avtale med Stiftelsen VI i 2017. DNB, VM i Snøsport, Stiftelsen VI og Alpinlandslaget gikk sammen om å skape en kampanje for å få mange som mulig til å se og støtte Snøsport-VM, samt gi utøverne den oppmerksomheten de fortjener. Dette resulterte i at kampanjen fikk prisen Årets sponsorkampanje og Årets idrettssponsor under Sponsor- og eventprisen 2022.

- Et formål med samarbeid mellom Snøsport-VM og oss var å bidra til å tette kapitalgapet mellom Jesper og Jansrud, som vi sa ved lanseringen av samarbeidet, og å gi parautøverne og sporten den oppmerksomhet de enestående prestasjonene virkelig fortjener. Som Norges største bank er vi opptatt av hvordan vi kan utøve samfunnsansvar og positiv påvirkning gjennom sponsorsamarbeidene våre og vi er stolte og glade for at dette blir lagt merke til, også internasjonalt, sier direktør for marked og salg i DNB, Aina Lemoen Lunde.

Snøsport-VM, som ble gjennomført i januar 2022, samlet for første gang verdens beste parautøvere innen til alpint, langrenn, skiskyting og snowboard til et felles verdensmesterskap. Arrangementet, med deltagere fra 45 nasjoner, har fått svært gode tilbakemeldinger av utøverne, blant annet som følge av nyskapende sponsorsamarbeid og bred mediedekning.  

- Jesper og de andre utøverne på landslagene våre nyter godt av sponsorsamarbeidet med DNB hele året, og under Snøsport-VM kom engasjementet også hele para-snøidretten nasjonalt og internasjonalt til gode. Vi er stolte av å samarbeide med en aktør som går foran, tenker nytt og som har sterkt fokus på mangfold og inkludering, sier Erika Holand Tøsse, partneransvarlig i Norges Skiforbund Alpint. 

European Sponsorship Awards, som arrangeres av Europan Sponsorship Association, holdes 9. mars i London. I kategorien Best of Europe konkurrerer DNB og Snøsport-VM blant annet mot et Formel 1-arrangement i Nederland og det profesjonelle Spanske sykkellaget Movistar.

- Det at vi kjemper om prisen forteller er at paraidretten er et like godt sponsorobjekt som det mange karakteriserer som «vanlig idrett» - det er derfor Stiftelsen VI er opptatt av EN IDRETT. Parautøverne kan skape verdier og oppmerksomhet som kommersielle krefter kan nyttiggjøre seg for å skape verdi til egen merkevare. Stiftelsen VI er stolt av vår VI-partner DNB og det arbeidet de la ned. Og hvis vi er så heldige og også vinne ESA Best of Europe sponsorpris forteller det til alle som er i tvil. Paraidrett er en stor mulighet – gjort riktig, som det er for alle sponsorat. Nå går startskuddet for at næringslivet tør å sette egenverdien på agendaen ved å sponse parautøvere på like vilkår, sier Bjørnar Erikstad, daglig leder i Stiftelsen VI. 


Mer informasjon

NIF-EPI01, 01