Skipresident Erik Røste, ordfører Rune Edvardsen og styreleder Eirik Frantzen signerer sammen søknaden om alpint VM til Norge i 2027. (Kristoffer Klem Bergersen, Narvik kommune)

Sender VM-søknad til FIS med et «unikt konsept»

Fredag 30. april mottar det internasjonale skiforbundet (FIS) søknaden fra Norges Skiforbund og Narvik. Norge er klar til å arrangere alpint VM i 2027.

Narvik kommunestyre vedtok torsdag at Narvik skal være vertskap for verdens nest største vinteridretts-arrangement.
Tidligere har Skiforbundet og anleggseier Narvikfjellet vedtatt å stille seg bak en felles søknad fra disse tre aktørene.

– For oss er dette en historisk dag, og det er en viktig beslutning for hele landsdelen, ja hele landet, og idretts-Norge. Vi tror at et arktisk VM gir Norge gode muligheter til å få et alpin-VM, sier ordfører Rune Edvardsen.

Sammen med skipresident Erik Røste og Narvikfjellet sin styreleder, Eirik Frantzen, signerte han etter kommunestyre-vedtaket søknaden til det internasjonale skiforbundet, FIS.

I 2018 besluttet Norges Skiforbund at Narvik skulle være Norges neste søkerby for et fremtidig alpin-VM.

– Nok en milepæl er nådd for å få tildelt Norges første alpin-VM i historien. Nå starter det internasjonale arbeidet med å overbevise FIS om at Narvik og Norge skal arrangere alpin-VM i 2027.

– Vi gleder oss til å fortelle om Narviks konsept med storslått natur med traseer som stuper ned fra fjellet og rett i fjorden og med det magiske nordlyset. Dette er helt unikt og noe alpinverdenen aldri har opplevd tidligere, sier skipresident Erik Røste.

Narvikfjellet er eier av anlegget som de siste årene er utviklet for flere hundre millioner kroner.
I mars 2020 ble junior-VM arrangert i Narvik, og gjennom årtier er en rekke nasjonale og internasjonale renn gjennomført i dette bynære alpinanlegget.

– Vi har sammen med fylker, kommuner og næringsliv jobbet for VM-prosjektet siden 2016. Vi er optimister, dette skal vi få til. Og vi er ikke i tvil, et VM i alpint gir varige verdier til idretten og er viktig for hele landet, sier Eirik Frantzen.

Avgjørelsen om alpin-VM 2027 blir tatt på det internasjonale skiforbundets kongress i mai 2022.

Under ettermiddagens kommunestyre i Narvik. Foto: Kristoffer Klem Bergersen, Narvik kommune

nif-epi04, 04