Avlysning av Hovedlandsrennet og Telenorlekene

Sesongen 2021 rundes av og vi begynner å se frem mot sesongen 2022

Med tilbakeblikk på sesongen 2021 kan vi se på oppturer og nedturer. Sesongen har vært preget av mange skader på øverste nivå. Men også lag og enkeltprestasjoner som står igjen som noe av det ypperste som er levert av norske alpinister. For toppidretten nasjonalt har det vært en krevende sesong, med gode kompakte renn-runder.

Pandemien har gitt store utfordringer for barn og breddeidretten. Dette har medført en uforutsigbarhet og lengre perioder med begrensinger for aktivitet. De som virkelig har gjort en stor innsats denne sesongen er klubbene og krets. Dette gjenspeiler seg i tilbakemelding om all den gode lokale aktiviteten som er gjennomført.

Når det gjelder Hovedlandsrennet og Telenorlekene var opprinnelig plan, gjennomføring på Geilo/Ål og Norefjell. I samråd med kretsene, ble det besluttet å se på mulighetene for gjennomføring på våre isbreer i slutten på juni, når vi kom til avlysning i mars.  Som vi alle har fått oppleve denne sesongen, er kampen mot Covid ikke en sprint, men en real utholdenhetsøvelse. Norske myndigheter har gjort en fantastisk jobb, med å kontrolleres pandemien, noe som kommer tydelig frem i sammenlikningen med andre land.

For våre finaler, er det fortsatt knyttet stor usikkerhet til hvor vi står i forhold til gjenåpning, når vi kommer til 21 juni. I den forbindelse har NSF alpint i samråd med kretsene besluttet å avlyse finalene for sesongen 2021. Dette gir klubber og kretser anledning til å planlegge egen aktivitet innenfor de rammer som er tillatt i denne perioden. Forutsigbarhet er også viktig for våre overnattingssteder og våre to fantastiske sommer-ski anlegg, som virkelig legger til rette for sporten vår.

Norefjell (TL) og Ål (HL) går i gang med planleggingen for finalene i 2022, også står Oslo Skikrets, Wyller (TL) og Trondheim, Vassfjellet (HL) klare for sesongen 2023.

Ønsker alle lykke til inn i ny barmarks periode og at de som har anledning til å komme seg på ski utnytter den fantastiske våren og sommeren.

NIF-EPI02, 02