Jesper Saltvik Pedersen (Benedikt Lex)

Klare for verdenscupfinale

Jesper Saltvik Pedersen er denne uka klar til å forsvare sin sammenlagtseier i verdenscupen for paraalpint.

Etter fem uker på tur avslutter Saltvik Pedersen og Marcus Grasto Nilsson verdenscupen med slalåm- og storslalåmrenn i østerrikske Leogang. Det er storslalåm på programmet tirsdag og onsdag, mens det er slalåm torsdag og fredag.

– Verdenscupen så langt har gått veldig bra. Dette er siste innspurt på en fem ukers lang tur, så nå gjelder det å mobilisere de siste kreftene. Dette er den lengste turen vi har hatt, som gjør at man må tenke litt taktisk med tanke på trening og lange dager på ski. Det er en fin trase vi nå skal kjøre og vi har kjørt bra her tidligere, sier Jesper Saltvik Pedersen.

Landslagssjef og trener Hans Blattmann forteller at laget har vært på reise siden 15. januar.
– På den tiden har vi fått kjørt mange renn og trent godt mellom rennene. Denne siste uken blir bra. Vi har kjørt to EC-renn i Leogang tidligere så vi kjenner bakken og er godt forberedt til de siste rennene, sier Blattmann.

– Marcus tatt noen viktige steg i storslalåm nå på slutten og kan hevde seg enda litt på de siste rennene. Viktigste målsetting for han denne uken er at han klarer å optimalisere rennet best mulig. Hos Jesper handler fokuset om å ta ut det beste i hvert enkelt renn han kjører. Det har vært en liten test for utøverne å være ute så lenge. Det er en fin læring til vinter Paralympics i Beijing neste år. Her må de både prestere når det gjelder og klare å slappe av mellom renn, sier Blattmann.

nif-epi04, 04