Jesper Saltvik Pedersen trener hardt før verdensmesterskapet på Lillehammer. (Norges Skiforbund)

Jesper Saltvik Pedersen i hardtrening før VM i snøsport for parautøverne

Paraalpinist Jesper Saltvik Pedersen er i full gang med oppkjøringen til VM i snøsport for parautøvere på Lillehammer i januar. Saltvik Pedersen håper på folkefest i bakken under det historiske mesterskapet.

-  Jeg håper folk tar turen og at vi klarer å lage en folkefest på Hafjell. Dette mesterskapet er nesten som et  «mini-OL» å regne, og et veldig kult initiativ fra Stiftelsen VI og Norges Skiforbund, sier Jesper Saltvik Pedersen.

I disse dager er Saltvik Pedersen i full gang med oppkjøringen til det som blir tidenes første verdensmesterskap i snøsport for parautøvere. Mesterskapet holdes på Lillehammer og Hafjell i januar 2022 (utsatt fra 2021).

-  Status nå er at formen er veldig bra. Vi kom til Hintertux for to dager siden og har hatt andre dag på ski i dag. Så går det slag i slag med to uker i Østerrike, og to uker hjemme, før turen går til World Cup i Pitzal.

Vi har to mesterskap foran oss og det blir en travel sesong. Men vi har spikret et solid opplegg, målet er ta minst ett gull og å kjempe om flere.

Landslagstrener Hans Blattmann bekrefter at Saltvik Pedersen er i full gang med oppkjøringen til Lillehammer.
-  Vi er veldig godt i rute. Oppkjøringen vår har base i Oslo, der vi har et bra daglig opplegg via Olympiatoppen. Trener Synne Sofie Stangeland har hatt ansvar for barmark. Her i Hintertux skal vi trene med det svenske og polske landslaget, det har vi ikke hatt sjansen til tidligere i år. Da får vi et mål på hvordan vi ligger an.

-  Det blir også noen World Cup-renn før jul, der Jesper får testet VM-formen. For Jesper er ambisjonene å ta pallplasseringer, og han er tydelig på at det er der ambisjonene ligger.

Prosjektleder for VM i snøsport for parautøvere 2021 Ola Keul sier at mesterskapet er en unik mulighet for alpint interesserte.
 -  Jesper er en enestående utøver og det er helt rått å se ham i aksjon. Nå har vi alle muligheten til å se ham kjempe VM-medaljer i Hafjell og det bør virkelig ingen med interesse for alpint gå glipp av.

-  Lykke til med VM-forberedelsene, Jesper! Vi gleder oss til å se deg sette utfor i Hafjell i januar.

nif-epi04, 04