Jesper og Jostein fokusert under trening i finværet på Fonna Foto:Synne Sofie Stangeland, NSF

Para-alpint tar ferie etter samling på Fonna

Etter to ukers samling i stort sett fint vær på Folgefonna, er det fornøyde para-alpinister som tar "sommerferie"

Ny samling på Folgefonna 14.-26- juni, den siste før en velfortjent sommerferie.
Vi startet denne samlingen med Ironman-test i Odda sammen med utøvere fra Hovden Skigymnas. Her hadde Odda IL tilrettelagt for oss på en ypperlig måte, og vi gjennomførte testen med flere gode resultater. Blant annet slo både Jesper og Kjell Inge til med personlige rekorder i benkpress og knebøy. God start på en lang samlingsperiode.

Kjell Inge i knebøy

Jesper trøkker til i benkpress

Marcus biter tenna sammen og kjører på i varmen

En del av Ironman er også utholdenhets test - Jesper i full sving

Etter Ironman-testen reiste vi videre til Jondal og Krossdalen, som skulle være tilholdssted i to uker. Her har vi bodd i en leilighet med gode fasiliteter. Vi har laget all mat selv, og alle sammen har bidratt med det de kan for å få dagene til å flyte best mulig.

Denne samlingen har vi fått gjennomført mye god trening på ski. Flere dager med super-G fra toppen av breen, og gode økter i både storslalåm og slalåm. Denne gang hadde vi med oss Jesper Saltvik Pedersen, Marcus Grasto Nilsson, Kjell Inge Eidsaunet og Jostein Slaastad. En fin gjeng med inspirerende utøvere, som jobber hardt og målrettet både på ski og barmark. Vi vil også takke Hovden Skigymnas og Agder og Rogaland Skikrets for godt samarbeid gjennom hele perioden.

En blid og fornøyd gjeng i finværet - fv: Marcus, Kjell Inge, Jostein og Jesper

Været har virkelig vært med oss denne gangen, og vi kan skilte med to dager med nedbør på 13 dager. Samling på Folgefonna i fint sommervær byr på noe helt spesielt, og alle som har vært her vil si seg enig i det. Sol og sommer på ski om dagen, og bading i Hardangerfjorden etter en hard barmarksøkt er perfekt sommer for en ivrig alpinist. At vi kanskje har brukt opp sommerens godvær på denne samlingen trenger vi ikke spekulere i.

Nå tar vi en god sommerferie med fullt fokus på barmarkstrening og utvikling av fysikken vår. Neste gang vi møtes, er på Folgefonna igjen 8-16. august. Det ser vi frem til.

Med det ønsker vi alle en god sommer i Norge – hold avstand og fortsett å vaske hendene.