Finn Christian Jagge sikret OL-gull i Albertville i 1992 foran Alberto Tomta (t.v.) og Michael Tritscher (t.h.) som tok sølv og bronse. (Bjørn Sigurdsøn / NTB)

Hvil i fred, Finken!

Tidligere toppalpinist Finn Christian Jagge er død. Han ble 54 år gammel.

- Det var et svært trist budskap vi mottok i dag om at Finn Christian Jagge så alt for tidlig har gått bort. Finn Christian var med å starte det norske alpineventyret. Med OL-gullet i slalåm fra Albertvilles i 1992 som det største høydepunktet, viste han vei for norske alpinister. Fra alpinmiljøet blir Finn Christian karakterisert som en stayer, og han var en type som ga aldri opp. Nettopp derfor oppnådde han sine flotte resultater. Han var en god bidragsyter med sitt gode humør og godt likt av alle. Våre tanker går i dag til kona Trine-Lise, barna og den nærmeste familien, sier skipresident Erik Røste.

Jagge vant sju World Cup-renn i slalåm. Tre ganger ble han nummer tre i sammenlagtcupen.

- I vår idrett var han en av de første og største da han brøt gjennom for alvor. Han var en positiv og hardtarbeidende utøver, og var sammen med Ole Kristian Furuseth og Atle Skårdal en av grunnleggerne for den kulturen som norsk alpinsport har bygd sin suksess på. Finn Christians innsats i slalåmløypa blir aldri glemt. Han sikret OL-gull foran superstjernen Alberto Tomba. Det er et av de største øyeblikkene i norsk alpinsport gjennom tidene. Han var et forbilde for meg da jeg selv var ung utøver. Nå går mine tanker til familien, som har mistet et flott menneske så altfor tidlig, sier sportssjef i alpint, Claus Johan Ryste.

I perioden 2005 til 2007 var Jagge landslagstrener for alpinjentene. Han har også vært med i en rekke folkekjære TV-programmer som «Mesternes mester» og «Skal vi danse».

Våre tanker går til Finken sine nærmeste.

Finn Christian Jagge med OL-gullet i 1992.
Foto: Bjørn Sigurdsøn, NTB.

NIF-EPI01, 01