Pauline Rutten (til venstre) debuterte på sitski i år under aktivitetsdagen i SNØ, her sammen med Birgit Skarstein Foto; Beate Haugen, NSF

ParaAlpin aktivitetsdag - en suksess

Stor deltagelse og aktivitet i SNØ da det ble invitert til aktivitetsdag for syns og bevegelseshemmede i alpint

Det var stor aktivitet i alpinbakken torsdag da NSF Alpint, i samarbeid med Bardum, Sitski Norway, SNØ, Igloo Innovation og Olympiatoppen arrangerte ParaAlpin Aktivitetsdag i skihallen på Lørenskog.

Dyktige instruktører fra Skiski Norway og Bardum

Over 50 bevegelseshemmede og synshemmede alpinister fant veien til SNØ. Den yngste deltageren var 6 år og den eldste over 60 år.

«Dette er et bredde- og rekrutteringstiltak. Vi ønsker å skape et miljø der synshemmede og bevegelseshemmede alpinister kan møtes og oppleve mestring og skiglede», sier bredde- og rekrutteringsansvarlig ParaAlpint  i Norges Skiforbund Beate C Haugen.

Her var alle nivå, fra de som må være ledsagerkjørte til våre toppalpinister -

Mestring og skiglede kunne man finne i hele skihallen denne dagen. Fra helt nybegynnere fra Catosenteret, som aldri hadde testet sitski til erfarne løpere som fikk muligheten til å kjøre porter med Jesper Saltvik Pedersen og resten av landslaget.

'
NSF alpint var godt representert; fv. Beate C. Haugen, Jesper Saltvik Pedersen, Hans Blattmann og Synne Sofie Stangeland

Einar Mehren Larsen er 8 år og kjører sitski med mamma Astrid som ledsager. «Dette er et fantastisk tiltak», sier mamma Astrid. «Det er morsomt å møte så mange andre, og man får god oppfølging av trenerne»

Hanne Vadseth (til høyre) som var uheldig og brakk leggen tidlig i sesongen var tilbake på ski, her sammen med sin ledsager Mari S. Onarheim

Midt på dagen dukket toppalpinist Kajsa Vickhoff Lie opp. Hun har et skadeavbrekk fra World Cup sirkuset og stakk innom for å hilse på. Kajsa var ikke sein med å takke ja da hun fikk mulighet til å prøvekjøre biski. «Det var dritkult. Det er den samme feelingen. Fint å kunne prøve noe nytt når jeg ikke kan få på meg støvelen».

«Rekruttering til paraalpint er et stort satsingsområde for oss i Skiforbundet. Vi jobber for å få flere i målgruppen til å oppleve skigleden på alpinski. Vi holder nybegynnerkurs, ledsagerkurs, trenerkurs og jobber med kompetansehevende tiltak i klubb og lokalmiljø», opplyser Beate C Haugen. «Vi kommer til å arrangere flere lavterskels aktivitetsdager og samlinger».

I anledning aktivitetsdagen ble det holdt en workshop for fagpersonell der tema var rekruttering, forskning og utvikling innen paraidrett, ledet av Jarle Aambø ved Igloo Innovation. Blant deltagerne var blant annet forskere fra NTNU, hjelpemiddelleverandører, rehabiliteringssenter, ledere i klubb, krets, forbund og andre som jobber mot målgruppen.

«SNØ er en flott arena for arrangement som dette. Hallen er godt tilrettelagt for målgruppen og konferansefasilitetene er i umiddelbar nærhet til bakken der aktiviteten foregår», sier Haugen.

Du kan se flere bilder fra aktivitetsdagen på våre Facebooksider, Skiforbundet Para