Her er gutta på plass for trening i SNØ.

Utviklingsgruppe alpint

Norges Skiforbund har med utøvere i vinterens utviklingsgruppe for både kvinner og menn.

Norges Skiforbund alpint har måttet ta tak i hvordan vi skal legge tilrettelegge for de nest beste utøverne i en sesong med store budsjettkutt. Det ble derfor som presentert på vårmøtet 20 lagt opp til utviklingsgrupper damer og herrer, der utøverne vil måtte gjøre mye på egenhånd deler av oppkjøringssesongen. Med utviklingsgruppene ønsker vi å legge til rette for fremtidige topprestasjoner i alpint, og målet er at utøvere i utviklingsgruppene skal kunne etablere seg i europacupen (E-cup) fremover. Enkelte vil også basert på EC- resultatene kunne få muligheten til å prøve seg i verdenscupen.

– Vi ønsker med dette å legge best mulig til rette for at mange utøvere skal kunne få prøve seg gjennom E-cup i vinter. Det er mange unge lovende alpinister i Norge. En viktig årsak var at for å kunne delta på EC-renn med norske utøvere måtte vi ha på plass et system med trenere og assistent trenere. Det har vi til tross for permitteringer over 4 måneder klart å skjerme, samt fått på plass et uttak som gir utøverne mulighet for samlinger på ski i Norge. Det er også viktig å påpeke at det er de som kjører raskest som skal starte i EC-renn, og som alltid tror vi det kan komme nye navn som debuterer på EC gjennom vinteren, sier sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.

Utøverne som stiller på startstreken i E-cup holder høyt internasjonalt nivå, og i vinter kan nivået på EC-rennene bli enda høyere på grunn av færre renn i verdenscupen. Det er tradisjonelt hard konkurranse om å komme med på E-cup, og veien inn til det nest øverste nivået går via FIS-renn.

Hovedtrener for mennenes lag er Andreas Kollenborg, og blant gutta vil det være flere utøvere som vil få prøve seg i både renn og under samlinger.

Erik Skaslien er hovedansvarlig for jentene med C-status på landslaget, og her vil Mariel Kufaas og Bianca Westhoff Bakke bli inkludert under samlinger og renn. Kufaas og Westhoff Bakke trener til daglig fast med Trønder Alpin.

Utviklingsgruppene har hatt flere samlinger og treninger på Juvass og SNØ i høst. Foran sesongstarten i Reiteralm (menn) første helga i desember og for kvinnene i Trysil 30. november er planen trening på ulike steder i Norge, blant annet Bjorli og Kvitfjell.

Sesongen får våre nest beste utøvere kan riktignok bli ekstra krevende på grunn av Covid-19, og det er i skrivende stund usikkert med tanke på hvor mange renn som kommer til å bli gjennomført.

Fire av utøverne i utviklingsgruppene er USA-studenter, og har dermed USA-status..

Her er utviklingslagene

Menn:
Patrick Haugen Veisten, Nero
Oscar Zimmer, Ingierkollen/Rustad Slalåmklubb
Alexander Steen Olsen, Kjelsås IL
Christian Oliveira Søvik, Kjelsås IL
Kaspar Kindem, Ready
Halvor Hilde Gunleiksrud, Bærums Skiklub
Henrik Røa, IL Heming
Markus Nordgaard Fossland, I.L. Stjørdals Blink

Joachim Jagge Lindstøl (USA-studenter/USA-status), IL Heming.
Joachim Bakken Lien (USA-studenter/USA-status), Rælingen Skiklubb

Kvinner: