Rasmus Windingstad er tilbake i verdenscupsirkuset (NTB)

Klart for verdenscuprenn i Lech Züers

Norges Skiforbund har uttatt utøvere til torsdagens- og fredagens parallell-renn i østerrikske Lech Zürs.

For torsdagens renn er fem norske kvinner klare, mens åtte mannlige utøvere er klare for fredagens renn.

Verdenscupsirkuset er igjen tilbake i Lech Zürs, ikke så langt fra Liechtenstein og grensen til Sveits. Alberto Tomba vant det siste verdenscuprennet her i 1994, og 26 år senere er sirkuset tilbake på det østerrikske skistedet.

Det er renn for kvinnene torsdag, mens herrene kjører fredag. I årets parallell-renn kjøres det med storslalåmski, og det justerte formatet vil benyttes gjennom hele sesongen. Det kjøres to run i både kvalifisering og under finalerundene, og det er de 16 beste som er klare for kvartfinalene etter kvalifiseringen. Avstanden mellom portene i det justerte formatet denne sesongen er 16-20 meter. Norge har prestert sterkt i enkelte parallell-renn. På herresiden i Alta Badia lillejulaften i fjor kjørte Rasmus Windingstad inn til seier, og det var fire nordmenn blant de syv beste. På kvinnesiden kjørte blant annet Kristin Lysdahl og Thea Stjernesund inn til henholdsvis sjette- og syvendeplass i parallel-rennet i Sestriere sist vinter.

Tidsskjema:
Torsdag 26. november, kvinner:
Kl. 10:00: Kvalifisering
Kl. 17:45: Finaler
Fredag 27. november, menn:
Kl. 10:00: Kvalifisering
Kl. 17:50: Finaler

TV2 og Eurosport sender rennene.

Norges Skiforbund stiller med følgende utøvere:
Kvinner, torsdag:
Thea Stjernesund, Hakadal IL
Kristin Lysdahl, Asker Skiklubb
Kaja Norbye, IL Heming (forfall)
Maria Tviberg, Geilo IL
Kristina Riis-Johannessen, Ready