Denne trioen har ansvar for Satsningsgruppa 20/21

Tidligere landslagsutøvere Guro Helde Kjølseth og Henrik Bryn skal sammen med sportskonsulent Gunnhild Sofie Vangsnes følge opp Satsningsgruppa 20/21.

Vinteren nærmer seg og Satsningsgruppa, med sine 15 utøvere, er i gang med oppkjøringen til ny sesong. Etter fire år som prosjektleder gir Arnstein Sunde stafettpinnen videre til tre spente telemarkkjørere fra Molde, Asker og Sogn.

– Vi gleder oss over å få yngre krefter inn i trenerapparatet til NSF Telemark. Pensjonsalderen i telemarksporten er lavere enn gjennomsnittet. De som gir seg sitter på verdifull kompetanse som yngre utøvere vil ha god nytte av. Derfor er det ekstra kjekt å se at Guro og Henrik viser engasjement og gradvis trer inn i rollen som trener for satsingsprosjektet vårt, sier Arnstein.

– Spennende rolle

Etter at Guro (24) la opp som landslagsutøver våren 2019 har moldeværingen engasjert seg som ungdomsrepresentant i Telemark-komiteen (TK) i Norges Skiforbund og som støtteapparat under WC i Rjukan vinteren 2020. Nå ser hun fram til å bli utfordret i rollen som trener for satsingsprosjektet.

– Jeg kjenner utøverne på Satsningsgruppa godt fra før. Det er en kjempefin, sprudlende og motivert gjeng som jeg gleder meg til følge tettere kommende vinter, sier Guro.

Bilde: Guro som støtteapparat under WC Rjukan 2020 (Foto: Trym N. Løken)

Hun forteller at erfaringen fra Rjukan i vinter gav mersmak og at trenerrollen er spennende, men at det blir godt å kunne bruke Arnstein og trener, Lars Ove Berge, som mentorer underveis.

– Det er godt å vite at vi kan sparre med noen som har lang trenererfaring, og som har jobbet med gruppa før. Jeg ser fram til å samarbeide med både Arnstein, Lars Ove og Henrik om det sportslige opplegget, sier hun.

Guro holder for tiden til i Sogndal, der hun studerer til å bli grunnskolelærer.

Ønsker å legge vekt på allsidigheten

Henrik (23) ga seg som landslagsutøver samme vår som Guro. Han holder til i Oslo der han arbeider som tømrerlærling. De siste årene har han fungert som trener i lokalklubben Hagahogget Låmlag i Asker.

– Det jeg gleder mest til er å få fram allsidigheten i sporten. Telemark er virkelig «alt på ett par ski», sier Henrik.

Bilde: Henrik Bryn på veg inn mot målstreken under VM Rjukan 2019 (Foto: NTB)

Han sier det føles godt å være tilbake.

– Vi er som en storfamilie. Etter å ha vært borte i ett år ønsker jeg å gi noe tilbake. Da er det ekstra kjekt å få tillit til å hjelpe de unge og lovende til å bli enda bedre, sier Henrik.

Kommende vinter blir Satsningsgruppa delt i Region Øst og Region Vest. Mellom de felles samlingene skal Henrik følge opp utøverne i øst, mens Guro tar de i vest. Gunnhild har det administrative ansvaret.

«Potao» Gunnhild

Sportskonsulent Gunnhild (23) vil fungere som prosjektleder for Satsningsgruppa 20/21. Hun er ansatt i en 50%-stilling hos Norges Skiforbund ved siden av studier i politisk økonomi og komparativ politikk. Gunnhild er forøvrig med i kull 2 av lederutviklingsprogrammet Morgensdagens Skiledere i regi av Equinor og Norges Skiforbund.

– Største fordelen med å arbeide for en liten idrettsgren er variasjonen i arbeidsoppgaver. Det har gått fra foto og sosiale medier i starten til å ha hovedansvar for daglig oppfølging av økonomi samt vere prosjektleder for Satsningsgruppa. Selv synes jeg potet, eller «potao» som vi sier i Sogn, er den beste beskrivelsen av stillingen min, sier Gunnhild.

Bilde: Guro og Gunnhild under WC Pralognan (FRA) 2019 (Foto: Privat).

Takknemlig sportssjef

Sportssjef, Per Olav Tangen, sier han er evig takknemlig for trener-engasjementet til Guro og Henrik. Med covid-19 og de påfølgende økonomiske utfordringene i hele Idretts-Norge har Norges Skiforbund Telemark, i likhet med andre grener, måttet gjøre store kutt i bemanningen. Per september har skigrenen to ansatte i hver sin 50 prosent stilling.

– Det siste halve året har jeg og Gunnhild stått for den daglige driften av Norges Skiforbund Telemark. Vi har også fått god støtte fra komité, med TK-leder Rolf Bryn i spissen. Men i likhet med andre grener er vi likevel helt avhengige av ildsjelene, som i dette tilfellet er Guro og Henrik, sier Per Olav.