Imponerte på internasjonal talentleir i langrenn

Mange unge langrennsløpere imponerte på internasjonal talentsamling for unge langrennsløpere, arrangert av Norges Skiforbund i samarbeid med Statoil Morgendagens Helter sist uke.

Samlingen har som formål å utvikle langrennssporten internasjonalt.

76 langrennsløpere i juniorklassen var sist uke samlet i Oslo og på Sjusjøen for årets internasjonale talentleir i langrenn.
Målet er at de deltakende nasjonene skal lære av hverandre og gjøre hverandre bedre, for på den måten å bidra til at langrennssporten utvikler seg videre.
– Talentutvikling handler blant annet om læring. På Statoils talentleir i langrenn ønsker vi å inspirere unge talenter til å opprettholde innsatsen, gløden og læringsfokuset videre. Vi er imponert over Martine og Karianne sine prestasjoner på årets samling, sier markedsdirektør i Statoil, Karen Onsager Keiserud.

Kompetansedeling i verdensklasse
Det er Norges Skiforbund i samarbeid med Statoils Morgendagens Helter som står bak talentleiren, med et mål om å sikre kompetansedeling i langrennssporten på tvers av landegrenser.
På samlingen deltar 76 talenter født i 1997-1998 fra ti ulike nasjoner. Fra Norge stiller Morgendagens Helter Juniorlandslaget, samt tre utvalgte impulsløpere.

– Det er flott at Norge med sin posisjon i langrennssporten kan bidra med å sikre talentutvikling på tvers av landegrenser. Slik kan vi sikre morgendagens langrennsløpere, sier Onsager Keiserud.

På programmet for leiren står treningsøkter som myrløp, fjelltur og rulleskiløp, samt fysiske tester for både styrke, spenst og hurtighet, deriblant den kjente Frognersetertesten.
Leiren er dermed en unik mulighet for unge langrennstalenter til å få sammenlignet sine prestasjoner med noen av de beste langrennsutøverne i verden på sitt nivå, i et bredt spekter av aktiviteter.
Trenerne på juniorlandslag fra andre nasjoner vil også dele erfaringer og kompetanse.

I tillegg til trenere fra alle deltakernasjoner, blant dem den nyvalgte treneren for det norske juniorlandslaget, Geir Endre Rogn, er også Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Sondre Turvoll Fossli tilstede på leiren.
De to langrennsheltene er begge ambassadører for talentutviklingsprogrammet Morgendagens Helter, og bidrar både som både trenere og mentorer for de unge utøverne.

Fakta om Statoils internasjonale talentleir i langrenn:
·Arrangeres 10.-17.august i Oslo, Hamar og på Sjusjøen.
·76 utøvere født 97-98 fra 10 land med krav om under 200 FIS-poeng deltar.
·Nasjonene som deltar er Norge, Østerrike, Tsjekkia, Estland, Italia, Sør-Korea, Litauen, Slovenia, USA og Storbritannia.
·Et samarbeid mellom Norges Skiforbund og Statoils talentprogram Morgendagens Helter.
·Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Sondre Turvoll Fossli er med som trenere og inspiratorer.
·Morgendagens Helter er Statoils talentutviklingsprogram innen idrett, kultur og utdanning.

nif-epi04, 04