Vegard Øie (Tromsø Randoneeklubb), Bjørn Haugo Herfindal (Tromsø Randoneeklubb) og Erik Kårvatn (Trollheimen Fjellsportklubb)

Et steg nærmere for å kjempe om OL-medalje

EM i Flaine og Chamonix i Frankrike ble et fantastisk mesterskap, der Norge endte opp med fem medaljer og femteplass totalt på nasjonsrankingen.

Dette viser at jobben innad i randonee-miljøet og samarbeidet med Olympiatoppen har gitt resultater. Norge som randonee-nasjon har tatt viktige steg sammenlignet med EM for to år siden, der det ble to EM-gull og i fjor hvor beste prestasjon i VM var en fjerde plass. Med tre medaljevinnere, viser vi en bredde i troppen. I tillegg til medaljene er det flere utøvere som har tatt steg fra forrige sesong og prestere godt, men vi har en vei å gå før vi kjemper om medaljene på senior nivå.

Inn mot denne sesongen har vi satt søkelyset på å øke kvaliteten på den fysiske treningen og drillen på felle-skiftene og ski på- og av sekk, noe som har gitt resultater. Den fysiske formen for de fleste er bra og skiftene går raskere, men vi har fortsatt en del å gå på før vi er på nivå med de beste. Det sier sportsjef i randonee, Martin Hanem Bartnes.

Ida Waldal (Hommelvik IL) og Elise Hjelseth Andersen (Tromsø Randoneeklubb) etter målgang i vertikalen der det ble dobbelt norsk i U20-klassen.

Bartnes forteller videre at uten å ha gjort en detaljert evaluering av mesterskapet, er det noen områder som peker seg ut som det må jobbes videre med. Vi har tatt steg på det fysiske og den jobben må bare fortsette. I tillegg har vi gjort en jobb med å øke hastigheten på drillen og den terpinga må det jobbes hardt med for å øke hastigheten enda mer. Der er det spesielt det med å sette fellene på skiene, hvor vi taper mest i forhold til konkurrentene.

Randonee-laget vil fremover tilegne seg mer kunnskap om fellene de bruker. Bartnes forteller at de ønsker å øke kunnskapen om hvilke feller som glir bra på hvilket føre og hvordan fellene bør prepareres, både når det gjelder glid og feste. Laget vil jobbe med å tilpasse konkurransedress og sekk slik at utstyret er optimalt for utøverne.

-Det er viktig å tenke på er høydeakklimatisering mellomeuropeerne har en stor fordel med å bo og trene i høyden neste hele året. Her må vi være lure og finne ut hvordan vi kan optimalisere tid og ressursbruk inn mot konkurransene, sier Martin Hanem Bartnes.

Tiden frem mot OL-2026 er kort. Greier vi å utvikle vår kunnskap og ferdigheter godt videre i denne sesongen og inn mot neste sesong, kan mye skje. Vi har ikke god tid, men mye er mulig. Vi har fortsatt ambisjoner om å være med å kjempe om medalje i OL-2026, avslutter Martin Hanem Bartnes med.

nif-epi04, 04