Johannes Høsflot Klæbo (f.v.), Martin Løwstrøm Nyenget, Harald Østberg Amundsen og Pål Golberg under 50 km fellesstart klassisk menn i Holmenkollen. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Holmenkollen-programmet vedtatt

VM-heltene i langrenn kommer rett til Holmenkollen 15.-16. mars. Her blir det 10 og 20 km distanser under World Cup-helga.

Dette ble vedtatt i dagens møte i langrennskomiteen i Det internasjonale ski- og snowboardforbundet FIS i slovenske Portoroz.
– Det har vært jobbet veldig bra for å få til World Cup-renn i Holmenkollen i 2025 i langrenn. Nå kommer VM-heltene rett til Holmenkollen fra Granåsen, og publikum kan møte de nybakte verdensmesterne på nært hold. Detaljer med konseptet må vi se nærmere på, men vi er veldig glade for å ha fått renn lørdag og søndag. I 2026 blir det et normalt år hvor femmila er tilbake på terminlista, sier daglig leder for Holmenkollen Skifestival, Stefan Marx.

Lørdag 15. mars er det klart for 20 km fellesstart skøyting, mens det er klart for 10 km klassisk med individuelt start søndag 16. mars.
– Det blir fantastisk med World Cup-helg i Holmenkollen rett etter VM. Vi får to dager med spennende konkurranser. Her blir det mange av våre utøvere som får måle krefter med verdenseliten, sier landslagssjef i langrenn, Ulf Morten Aune.

Han sitter også i World Cup-komiteen i langrenn i FIS for Norges Skiforbund.