Hederspris til Ivar Stuan

Ivar Stuan har vært en del av norsk kombinertsport i årtier. Under søndagens FIS-galla i Trondheim ble Kombinertlandslagets sportssjef æret med Kai Arne Ringen Trophy.

Hedersprisen deles ut til personer som har betydd spesielt mye for kombinertsporten.

– Kai Arne Ringen var en svært god leder over mange år for kombinert i Norge og betydde også svært mye for idretten vår internasjonalt, sier Ivar Stuan.

Sportssjefen slet med å finne de rette ordene da han ble hedret på Scandic Lerkendal i Trondheim søndag kveld.

– Du blir satt ut når du blir ropt opp slik foran 250-300 kombinertvenner med hele verdenseliten på plass i salen. Det var spennende, moro og litt utfordrende. Dette er en pris som henger høyt og betyr mye, sier Stuan som fikk stående applaus da trofeet ble delt ut.

Det ble blant annet trukket fram at Norge de senere årene har tatt flere nasjoner inn under sine vinger og løftet en utøver som Kristjan Ilves (Estland) inn i verdenstoppen.

– Det beste for de litt mindre nasjonene i kombinertsporten er å få hjelp. De trenger den kompetansen vi har mye av. Så lenge dette er bra for oss og dem, så fungerer dette. Kristjan ble nummer tre og beste nordmann, som jeg pleier å si det, her i Trondheim under World Cup-finalen. Det er like stort for meg at Ilves er på pallen når vi samarbeider så tett som vi gjør. Det er viktig for kombinertsporten at flere nasjoner kjemper om å komme på pallen. Så må vi selv sørge for at våre egne utøvere er så gode at de er på pallen, sier Stuan.

Norge har dominert kombinertsporten denne sesongen.

– Vi tok med oss 5 av 6 kuler i World Cupen. Det har vært en magisk sesong, der vi har vunnet 34 av 38 konkurranser, men det er veldig mye å jobbe med. Vi gleder oss til framtiden, ikke minst VM i Trondheim hvor premieutdeling og seremoni foregår på torvet i Trondheim. Vi har sett et fantastisk VM-anlegg i nye Granåsen, sier Stuan.

nif-epi04, 04