Norsk jubel i Seefeld. (Foto: Flawia Krawczyk)

Nådde milepæl – fortsetter seiersjakten i Estland

Sist helg tok Jarl Magnus Riiber Norges 200. individuelle kombinertseier på herresiden i World Cup-sammenheng. Norge gjør to endringer i troppen foran helgens renn i Estland.

Jarl Magnus Riiber og Ida Marie Hagen reiser til Otepää proppfulle av selvtillit etter henholdsvis tre og to seirer i Seefeld sist helg. Begge leder i kampen om sammenlagtseieren.

– Vi nådde en stor milepæl sett med norske øyne sist helg, men nå handler alt om å se framover. Og vi går inn i en svært viktig helg med tre renndager for begge kjønn. Det betyr at det deles ut mange poeng. Jarl har et stort forsprang i jakten på krystallkula og kan langt på vei avgjøre World Cup i løpet av helgen, sier sportssjef Ivar Stuan.

– Det er litt jevnere på kvinnesiden, men det er tre norske utøvere (Ida Marie Hagen, Gyda Westvold Hansen og Mari Leinan Lund) som kommer til å gjøre opp i sammendraget. Denne sesongen er et eventyr for det norske kvinnelaget, sier Stuan.

Simen Tiller kommer tilbake på laget. Moelven-utøveren erstatter Kasper Moen Flatla. Det betyr at Aleksander Skoglund får en ny sjanse på øverste nivå. Molde og Omegn IF-løperen satte personlig bestenotering med 16. plassen i Seefeld søndag.

På kvinnesiden får Mille Marie Hagen sjansen. Dermed sender Norge seks kvinner til Estland. Hanna Midtsundstad og Mille Marie Hagen går hver sin distanse, mens den beste av dem også får sjansen i søndagens renn.

Det er fellesstart på menyen fredag, deretter venter to dager med tradisjonell Gundersen. Helgen i Otepää er alltid spesiell for Kombinertlandslaget.

– Vi har et fantastisk godt samarbeid med Estland. Interessen er veldig stor rundt Kristjan Ilves, som jo trener med oss i det daglige. Det er fantastisk å se hvordan sponsorene stiller opp og sikrer at Kristjan får konkurrere i World Cup på hjemmebane. Jeg hører det er solgt mange billetter og vi går inn i en begivenhetsrik helg for kombinert. Otepää er der oppe med Ramsau, Schonach og Seefeld når det gjelder å skape en unik ramme med stort engasjement rundt kombinertsporten, sier Stuan.

Uttak World Cup kombinert i Otepää, Estland
Ida Marie Hagen (Haslum IL)
Gyda Westvold Hansen (Nansen IL)
Mari Leinan Lund (Tolga IL)